Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Teatro físico: foco na linguagem corporal no processo interpretativo: estágio na Companhia Produções Suplementares com o encenador Lee Beagley

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
DM_MartaRosas_2016.pdf1.58 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Este relatório pretende evidenciar o trabalho desenvolvido durante o estágio na Companhia Produções Suplementares sob a orientação do encenador Lee Beagley. Era meu foco, nesta pesquisa, desenvolver enquanto intérprete o corpo como meio primordial de comunicação e para tal procurei pesquisar bibliografia referente ao termo Teatro Físico, assim como companhias e autores que desenvolveram trabalhos neste sentido. O estágio tinha como objectivo central pesquisar a linguagem corporal, voz, postura, locomoção, consciência na relação do corpo com o espaço, contracena na construção de personagem e criação de cena teatral no âmbito de ensaios desta companhia. Era também meu objectivo identificar influências de Teatro Físico no trabalho desenvolvido por Lee Beagley nas suas criações cénico-teatrais. Desta forma, pretendo, numa primeira fase, descrever e reflectir sobre uma experiência teatral académica com este encenador – o espectáculo “Ressurreição: Linhas de Vida”, que funcionou como um projecto pré-estágio e sobre todas as formações e experiências que tive a possibilidade de realizar durante o Mestrado que funcionaram como complemento para esta pesquisa. Numa segunda fase irei descrever os espectáculos que integrei durante o estágio nesta companhia – são eles “Idiota”, uma adaptação do livro “O Idiota” de Dostoiévski e “Sonho de S. João” uma adaptação da peça “Sonho de uma Noite de Verão” de William Shakespeare.
This report aims to show clearly, the work done during my internship with the Produções Suplementares Company under the supervision of director Lee Beagley. In this research I intended to approach, as an actress, the body as a primary means of communication and to do so I have enquired both into literature regarding Physical Theatre, as well as companies and authors who have developed consequential performance work within that same area. The intership’s main goal was that of a research on body language, voice, posture, locomotion, body consciousness concerning its relation to space, character development while acting alongside your co-actors, and the creation of the theatrical scene under the context of the company’s rehearsals. I also aimed to identify influences of Physical Theatre under the work of Lee Beagley regarding his scenic theatrical creations. Hence, I intend, firstly, to describe and reflect upon this both academic and theatrical experience with this director – the performance of “Ressurreição: Linhas de Vida” that’s served as a pre-intership project, alongside all the background experiences that I’ve had the possibility to accomplish during this Master’s Degree Programme, which were meaningful complements to this research. Secondly, I’ll describe the performances in which I’ve participated as an actress during my experience with this company – such as “Idiota” based on Dostoiévski’s novel, and “Sonho de S. João” from Shakespeare’s Midsummer Night’s Dream.

Description

Keywords

Teatro físico Linguagem corporal Lee Beagley Criação de cena teatral Construção de personagem Adaptação Physical theater Body language Theatre scene building Character development Adaptation

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License