Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Autoconhecimento em jogo: educação terapêutica e pedagogia teatral como processos investigativos

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Felipe_Lopes_MAC_2021.pdf18.43 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

A presente dissertação pretende tecer reflexões, bem como questionar os processos de fragmentação da sociedade como formas de massificação dos sujeitos e suas subjetividades. Para isso se utilizará de diversas abordagens inter e transdisciplinares que possam contribuir para ampliar o olhar, no que tange à possibilidade do desenvolvimento de uma Educação Terapêutica no campo teatral. Considerando que, nos tempos atuais, vivemos em uma sociedade de “não ouvintes”, em que as camadas da sensibilidade e consequentemente da escuta para o outro se encontram cada vez mais comprometidas, essa investigação se pauta em investigar propostas que possam promover o autoconhecimento do educando e do educador, atrelados à práxis da Pedagogia Teatral; como uma das possíveis maneiras de resistirmos à massificação do sujeito, abrindo assim, espaços de experimentação e pesquisa epistemológica nesses campos que abrangem a Educação Terapêutica, o processo de Autoconhecimento e a Pedagogia do Teatro.
This dissertation intends to expand reflections as well as questioning the society fragmentation process as forms of subjects massification and their subjectivities. For this, it will use various inter and transdisciplinary approaches that can contribute to broadening the view, regarding the possibility of developing a Therapeutic Education in the theatrical area. Considering that nowadays we live in a society of "non-listeners", in which the layers of sensitivity and consequently of listening to the other are increasingly compromised. This investigation is based on proposals that can promote self-knowledge of the educating and the educator, linked to the praxis of theatrical pedagogy; as one of the possible ways of resisting the subject massification, thus opening spaces for experimentation and epistemological research in these fields that encompass Therapeutic Education, the Self-knowledge Process and the Pedagogy of Theater.

Description

Keywords

Educação terapêutica Escuta hospitaleira Crítica à fragmentação Práxis do afeto Pedagogia teatral Processo de autoconhecimento Therapeutic education Hospitable listening Criticism of fragmentation Praxis of affection Theatrical pedagogy Self-knowledge process

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License