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  • Promoting dynamic CLIL courses in portuguese Higher Education: from design and training to implementation
    Publication . Arau Ribeiro, María Del Carmen; Silva, Manuel; Morgado, Margarida; Coelho, Margarida
    This article demonstrates the method, procedures and results of a national research project aiming to implement Content and Language Integrated Learning (CLIL) courses in Portuguese higher education (HE). ReCLes.pt, the Network Association of Language Centres in HE in Portugal, carried out a review of the literature and an extensive needs analysis based on interviews with administrators and subject teachers to substantiate this need for CLIL in HE. The 􀏐irst 10-hour CLIL teacher training pilot courses, conceived of as Communities of Practice, involved learning to deal with approaches to teaching language and content by scaffolding and applying a terminology-based approach, all of which was systematized in a collaboratively written training guide. Data gathering instruments were created for observation, questioning and documenting, which served to analyse the results and assess the sustainability of the interrelated objectives of creating
  • CLIL in portuguese higher education – building a community of practice and learning
    Publication . Morgado, Margarida; Arau Ribeiro, María Del Carmen; Gonçalves, A.; Moreira Silva, Manuel
    O capítulo reporta os resultados de um projeto, em desenvolvimento, sobre o estudo paralelo e comparativo da utilização de CLIL (abordagem integrada de conteúdo e língua) em cinco institutos politécnicos portugueses, objeto de uma subvenção da FCT, durante sete meses, para Partilha e Divulgação de Experiências em Inovação Didática no Ensino Superior Português. O estudo, que decorre desde 2013, subdivide-se em três etapas de investigação: a primeira, que decorreu em 2013-2014, consistiu num levantamento de necessidades em diversas instituições do ensino superior de modo a perceber a receptividade das mesmas para aceitação de modalidades de ESP (ensino de inglês para fins específicos), EMI (utilização do inglês como língua de ensino) ou abordagens CLIL, como estratégias de apoio à sua internacionalização. Durante a segunda etapa de investigação, que decorreu em 2014-2015, construiu-se uma comunidade de prática entre as diversas instituições de ensino superior politécnico envolvidas no projeto. O capítulo relata essencialmente como se constituiu esta comunidade, como foi apoiada e desenvolvida, os recursos criados e partilhados, as linhas de orientação que apoiaram o trabalho interativo e colaborativo de um grupo de professores de língua estrangeira e de professores de outras áreas científicas no desenvolvimento de módulos CLIL. Descrevem-se outras ações concomitantes ao desenvolvimento da comunidade de aprendizagem CLIL, como sejam a escrita colaborativa de um Guia de Formação de Formadores CLIL por um grupo de professores de língua estrangeira, para apoiar os cursos de formação implementados em cada instituto politécnico; a investigação aplicada decorrente deste processo que sublinhou: a importância da constituição de comunidades de prática CLIL locais, apoiadas na ReCLes (Associação em Rede dos Centros de Línguas do Ensino Superior) enquanto comunidade de prática mais alargada, à escala nacional; a importância de técnicas de scaffolding no ensino superior por oposição ao scaffolding proposto para outros níveis de ensino; e a utilização de estratégias de identificação de terminologia no contexto de práticas de CLIL ou TerminoCLIL. O capítulo inclui ainda alguns dados recolhidos na terceira etapa do projeto (2015-2016), durante a qual se implementaram módulos CLIL piloto; os dados foram recolhidos tanto junto dos professores que os lecionaram, como junto dos alunos, e incidiram sobre a recolha das suas reações e perceções aos módulos CLIL implementados. Estes são apresentados sob a forma de estudos de caso em cada instituição de forma a evidenciar as perspetivas dos sujeitos envolvidos.
  • The State of the ReCLes. pt CLIL training project
    Publication . Arau Ribeiro, María Del Carmen; Gonçalves, Ana; Moreira Silva, Manuel; Morgado, Margarida; Coelho, Margarida
    Content and Language Integrated Learning (CLIL), an area that has only recently been more thoroughly explored for appropriate use at higher levels of education, has been one of the research areas identified by the Association of Language Centers in Higher Education in Portugal (ReCLes.pt). ReCLes.pt members – administration and research professors are striving to make a difference in the paucity of scientific publications in this area with the creation of their national program for training content teachers in Portuguese higher education. To best learn from each other in a collaborative network and apply well-informed teaching and learning methodology to English-taught classrooms, the underlying concepts range from classroom management and scaffolding to learner autonomy and from Web 2.0 tools to terminology-based learning. As an update of the current state of the art as interpreted in this project, the outreach and reception will be described in full with attention to some detailed examples of the more successful aspects as well as others where we have found room for improvement. Recommendations will be made for other networks and individual schools aiming to effectively prepare their students for the market by using an integrated approach to content and language learning. This paper reports on the current state of the ongoing ReCLes.pt CLIL Training Project, financed in part by the FCT (the Portuguese Foundation for Science and Technology), with project members from a number of universities and polytechnics across Portugal.