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  • Autoavaliação e avaliação pelos pares: relato de prática pedagógica no processo de ensino aprendizagem PBL na licenciatura em Terapia Ocupacional da ESS IPP
    Publication . Miranda, Leonor G.; Faias, Joaquim; Marques, António; Coelho, Tiago; Rocha, Nuno; Portugal, Paula; Trigueiro, Maria João; Sousa, Helena; Fernandes, Ângela; Silva, Vitor
    Nos modelos de ensino aprendizagem, centrados no estudante tal como é o caso do Problem Based Learning (PBL) aplicado na licenciatura em Terapia Ocupacional (TO) da ESS, é preconizada a participação dos discentes no sistema de avaliação como meio de promover o próprio processo de ensino-aprendizagem. Assim, é entendida uma avaliação para a aprendizagem, onde existe uma oportunidade para uma conexão relevante entre a aprendizagem e a avaliação. A utilização de formas colaborativas de aprendizagem, tais como a autoavaliação e a avaliação pelos pares, possibilita ao professor compreender melhor como é que o estudante está a aprender e consequentemente ajustar o planeamento pedagógico. Por outro lado, proporciona ao estudante um maior foco na identificação de competências a desenvolver, promovendo a reflexão, a metacognição e uma participação e envolvimento pró-ativos. Neste relato, mais qualitativo, de prática pedagógica pretende-se partilhar/expressar o processo de autoavaliação e avaliação pelos pares que tem vindo a ser utilizado pelos estudantes de TO na ESS IPP e analisar as respetivas vantagens e desafios deste método, numa perspetiva tanto dos estudantes como dos tutores.
  • Úmero
    Publication . Silva, Vítor
    Para o estudo radiológico do úmero, existem pontos anatómicos de interesse perfeitamente palpáveis em pacientes normais que devem ser tidos em conta. Extremidade proximal - a cabeça do úmero é perfeitamente palpável e a extremidade distal - epicôndilos lateral e medial. Para radiografar o úmero em duas projeções distintas, ambas as extremidades devem ser visualizadas.
  • School-based practices of occupational therapists for an inclusive education in Portugal
    Publication . Silveira-Maia, Mónica; Alves, Silvia; Trigueiro, Maria João; Faias, Joaquim; Silva, Vitor
    The present study is part of a project that aims to develop a common framework defining general requirements – in terms of skills, contents and methods – to be considered on occupational therapists (OT)’ training for school-based practices aligned with the principles of inclusion. Although the concept of inclusive education has been, consensually, defined as the enablement of school contexts to support the access, participation and progression of all students - considering a wide spectrum of learning and functioning profiles -, the bridging of that conception and the field of practices has been subject to different understandings (e.g., Amor et al., 2019). Within school-based OT such praxeological divergences can be recognized in terms of the prominence assigned to in-class vs pull-out services; to child-direct vs consultation practices; and/or rehabilitation vs participation-centered approaches (e.g., Kaelin et al., 2019). In Portugal, there is around 90 Inclusive Resource Centers – IRC (DGE, 2019), which general goal is to mobilize specialized human resources – including the OT – to incorporate multidisciplinary teams at schools (along with regular and special education teachers, psychologists, principals, parents) promoting the process of inclusion of children in need of additional supports.
  • Ressonância magnética
    Publication . Silva, Vitor Manuel F.
    Desde o começo da utilização da ressonância magnética (RM), no início dos anos 80 do século XX, para fins clínicos, este método imagiológico tornou-se a modalidade com mais sensibilidade e acuidade diagnóstica numa grande variededade de patologias neurológicas, incluindo a patologia oncológica.
  • Cotovelo
    Publication . Silva, Vitor Manuel F.
    O cotovelo é uma articulação complexa e o seu estudo através da radiologia convencional não deve ser descurado, pois é o exame de 1ª linha para variadas indicações clínicas (por exemplo, situações traumáticas).
  • Preprocessing of magnetic resonance images with multiple Sclerosis lesions
    Publication . Pinto, Rafaela; Ventura, Sandra Rua; Silva, Vitor; Tavares, Manuel R.S.
    According to the World Health Organization, it is estimated that multiple sclerosis (MS) affects around 2.5 million people worldwide and more than 5000 in Portugal. Multiple sclerosis is an inflammatory, demyelinating, idiopathic, and often disabling central nervous system disease that affects the white matter diagnosed in young adults and predominantly affects womens. Multiple sclerosis is the most common neurological disorder with unexplained causes and major repercussions in the lives of patients, causing the active search for answers by the researchers. Although the disease cannot be cured or prevented at this time, the available treatments only reduce its severity and delay its progression. In recent years, there has been a major development of image processing and analysis techniques in order to facilitate early diagnosis and suitable treatment. In general, images acquired by imaging devices and specialized techniques require transformations and enhancements to make them more suitable in order to extract as much information as desired with greater efficiency. Several authors, have described techniques of image preprocessing and segmentation of MS lesions, making evident the advantages of such computational tools. In this work, different preprocessing algorithms were applied in order to perform the brain extraction from resonance magnetic (RM) images for their easier further analysis.