ESE - UTC - Música e Drama
Permanent URI for this community
Browse
Browsing ESE - UTC - Música e Drama by Title
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- European Piano Schools in the 20th century: Personality and aesthetic identity of the interpretersPublication . Lourenço, SofiaO objetivo deste estudo é a caraterização de performances representativas de pianistas, através da aferição de linhas essenciais e principais tendências da prática performativa, referenciadas como Escolas Nacionais de Piano. Estudos e investigação prévia demonstram a existência de tradições nacionais de práticas interpretativas específicas de comunidades definidas de pianistas, os quais partilham caraterísticas similares, de ordem estética, técnica, histórica e de repertório. Foram analisadas fontes primárias, nomeadamente, literatura de pedagogia de piano, em articulação como uma metodologia de análise empírica de exemplos áudio e a aplicação de uma grelha de avaliação de âmbito qualitativo. As principais Escolas Nacionais de Piano dividem-se em três núcleos principais: a Escola Russa, a Escola Francesa e a Escola Alemã. A sua identificação e o seu estudo sistemático protegem e valorizam a herança do património imaterial da música de origem Europeia na compreensão de processos de identificação, mediação e hibridação na prática e comunicação musical.
- Fados, Tangos e outros Encantos: Identidades e Desenvolvimentos Musicais no Património dos Séculos XIX e XX Português e Sul-americanoPublication . Monteiro, Francisco; Azevedo, Ana Francisca de; Furlanetto, Beatriz Helena; Augusto, Carlos Alberto; Duarte, Miguel Bandeira
- Music education in context: the construction of the teacher's identity within cross-disciplinary collaboration in the artsPublication . Mota, Maria; Costa, Jorge Alexandre; Leite, A.This study was part of a research project that examined innovative practices in a primary school with an integrated arts curriculum. While the school started an expansion of its curriculum, a music teacher was hired to become part of the arts learning area. Her commitment to the overall project determines that she works in collaboration with the other arts teachers, namely, Visual Arts and Drama. Baring in mind a theoretical background that traces the lines of a liberating, autonomy promoting, and collaborative education, the development of the identity process of the music teacher was analyzed through her diary, fi eld notes, and other observational data, gathered by the research team. Findings indicate that, while signifi cant gains were brought about by crossdisciplinary collaboration, some problems remain to solve, concerning the role of specifi c musical skills development. The implications for music education research are suggested, with reference to the relationship between music skills development and integrated art projects.