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- Simulação da implementação e avaliação de metodologias ágeis em grandes corporações: um estudo de caso na VodafonePublication . RODRIGUES, DIOGO ANTÓNIO MENDES; Barros, Carlos Lourenço Moreira deEsta tese tem como objetivo analisar a aplicação de metodologias ágeis na gestão de projetos no contexto de grandes empresas, com foco específico na Vodafone. A crescente complexidade dos projetos e a necessidade de maior flexibilidade e adaptação às mudanças têm levado muitas organizações a reconsiderar os métodos tradicionais de gestão, procurando alternativas mais dinâmicas, como as abordagens ágeis. Através de um estudo de caso realizado na Vodafone, esta investigação examina os principais desafios, vantagens e limitações associados à adoção de metodologias ágeis, bem como o seu impacto no desempenho dos projetos. Para este efeito, foram conduzidas entrevistas com gestores de projeto, foi realizada uma análise documental e foram observados projetos em curso, o que permitiu uma compreensão aprofundada da realidade organizacional. Os resultados revelam que, embora existam obstáculos na integração de práticas ágeis em ambientes corporativos complexos, a adoção de abordagens híbridas tem potencial para melhorar a eficácia dos projetos e a satisfação dos intervenientes. A tese termina com recomendações práticas para a implementação sustentável de metodologias ágeis em grandes empresas.
- Previsão de preços de eletricidade no mercado spot baseado em Machine LearningPublication . NOVO, EDUARDO SANTOS; Pereira, Ana Maria Dias Madureira; Ferreira, Maria Judite Madureira da SilvaA transição energética na Europa e a crescente integração de fontes renováveis têm intensificado a volatilidade dos preços no mercado de eletricidade da Península Ibérica. Este cenário apresenta desafios para o equilíbrio entre a oferta e a procura, agravados pela intermitência associada à integração de energias renováveis. O problema central desta dissertação é desenvolver um sistema avançado de previsão de preços no mercado spot, que permita mitigar os impactos desta volatilidade, promovendo estabilidade e eficiência. Para atingir este objetivo, foi seguido um planeamento estruturado segundo a metodologia Action Research, incluindo uma revisão da literatura com PRISMA e a estruturação do processo de desenvolvimento com CRISP-DM. Esta abordagem permitiu identificar lacunas e avanços na aplicação de modelos de Machine Learning na transição energética e nos mercados de energia elétrica. Foram estudados e comparados modelos lineares, modelos baseados em árvores, modelos de gradient boosting e redes neuronais recorrentes. Os resultados evidenciaram a superioridade dos métodos de boosting na redução do erro absoluto, com o XGBoost a obter o melhor desempenho, seguido dos modelos de ensemble, superando as RNNs. As principais limitações encontradas relacionam-se com a janela temporal, a parametrização uniforme nas RNNs e a manutenção de outliers.
- Instituições Académicas como Grelhas de Computação: Uma Arquitetura Baseada em Kubernetes para o Aproveitamento de Recursos em RepousoPublication . CARVALHO, GONÇALO RODRIGUES; Bettencourt, Nuno Miguel GomesEnsuring safety in autonomous vehicles in complex traffic scenarios is arguably still one of the most important intelligent transport system challenges. Conventional perception systems that depend on sensors such as cameras, LiDAR, and radar are prone to line-of-sight-relevant constraints, adverse weather conditions, and occlusions that can impede threat detection in scenarios of blind turns or obstructed intersections. Vehicle-to-Everything (V2X) communication is also hailed as the hopeful add-on to enhance situational awareness outside vehicle sensor range, where cars may exchange position, velocity, brake, and intent data in real-time. This thesis investigates the application of V2X communication to enhance crash safety by developing a simulation infrastructure that integrates Unreal Engine 5 for photo-realistic scenario simulation and the eCAL middleware for lightweight, low-latency message passing. The infrastructure was developed to simulate cooperative perception for low-visibility scenarios, aiming to establish whether early communication introduces longer reaction times and allows for earlier pre-crash safety system activation, i.e., airbags. Even though the integration of a network simulator (OMNeT++) is incomplete as the compilers and toolchains are not compatible, the project has a simulated working environment using Unreal Engine 5 and ensures eCAL’s role in passing structured data using Protobuf. Experimental results indicate seamless communication between virtual vehicles with near-zero latency, which depicts the potential as well as the limitations of shared-memory communication without real-world network simulation. This parer results provide a clearer vision of the role played by V2X in complementing legacy perception systems on autonomous vehicles. They also herald the need for toolchain synchronizations and simulator compatibilities in follow-on efforts. While the framework is incomplete, it is structured to naturally generalize to more complicated scenarios, heterogeneous sensor fusion, and full real-time synchronization with network simulators. Lastly, this research confirms the standing of V2X as one of the foremost enablers of cooperative safety applications in the quest for safer autonomous driving.
- Remote Plugin Architecture for Micro-FrontendsPublication . ALVES, INÊS LOPES; Marreiros, Maria Goreti CarvalhoThe evolution of industrial operations and the increasing complexity of modern supply chains demand robust, flexible and scalable digital solutions. TeamViewer Frontline, an augmented reality platform for industrial and field work, supports operational efficiency through modules such as Pick, Make, Assist and Inspect. At the heart of this platform is the Frontline Command Center, which provides users with centralized access to these solutions, enabling seamless management of workflows, task allocation and performance monitoring across various operations. However, the Frontline’s current iframe-based architecture presents significant limitations, including performance bottlenecks, inconsistent user experiences and challenges in scalability. As the product is evolving, the transition to a modern micro-frontend architecture has becomes critical. This dissertation proposes and implements a new micro-frontend-based architecture introducing FrontlineShell, which orchestrates all solution’s micro-frontends, ensuring consistency and shared services. Supporting tools were also developed, such as a feed service for independent implementation, a micro-frontend template to facilitate future development and clear guidelines for state sharing, communication and extensibility. The validation of the solution confirmed significant improvements in performance, scalability and user experience, proving the effectiveness of the chosen architecture. The new approach not only modernizes the Frontline but also improves developer processes, reduces redundant efforts and aligns the interface with the TeamViewer brand identity. Although the migration is still in progress, this work provides a solid foundation for future evolution.
- Migration to Microservices: Effects on Energy Consumption, Performance and MaintainabilityPublication . CAMPELO, JOÃO PEDRO DA COSTA; Azevedo, Isabel de Fátima SilvaThe migration to microservices has become a common practice in modern software development. This procedure involves dividing large monolithic applications into several small services that can be independently created, deployed, and scaled on their own. However, like any approach, it has its advantages, such as increasing performance, scalability, and robustness of the system; the impact of this transition on energy consumption has been the subject of discussion. Microservices enable better resource management by allowing upscaling or downscaling of components, hence leading to underutilization of resources. The use of microservices can lead to energy savings by using fewer resources to achieve the same results. Furthermore, containerization technologies can improve resource utilisation by minimising virtualisation overheads. However, the higher level of complexity of the microservices architectures may lead to increased energy consumption because such architectures often imply an increased level of network communication and data exchange between services. Therefore, the impacts of the transition to microservices on energy use are multidimensional and can be best understood when considering the application size and complexity, the infrastructure, and the particular details of the microservices architecture. While there are potential energy savings, it is important to thoroughly weigh the trade-offs and potential impacts on energy consumption before making the decision to migrate to microservices. The study shows that moving a monolithic application to microservices through pattern-based migration resulted in better system maintainability but led to increased energy usage and performance costs. The application of Green Software Patterns, such as containerisation, asynchronous communication and autoscaling, helped mitigate unnecessary waste and aligned resource usage with workload demand. The CQRS pattern achieved superior read-heavy operation performance yet distributed communication expenses resulted in decreased performance. The maintainability analysis showed that decoupling resulted in more than 90% reduction of propagation cost. The study demonstrates that migration and decomposition patterns increase the number of services which require additional energy, but sustainable design methods enable long-term advantages in scalability and adaptability and environmental sustainability.
- Análise qualitativa e quantitativa de amianto nos solosPublication . MAIA, MARIA COUTINHO; Freitas, Olga Manuela Matos de; Ramalhosa, Maria João DantasA presente dissertação resulta do estágio curricular realizado na empresa Eurofins Environment Lab Testing Portugal, no âmbito do Mestrado em Engenharia Química do Instituto Superior de Engenharia do Porto. O trabalho teve como principal objetivo a implementação de uma metodologia de análise qualitativa e quantitativa de amianto em solos, com base na norma internacional ASTM D7521-22, adaptada às condições laboratoriais da Eurofins. O amianto, composto por minerais fibrosos com propriedades físico-químicas únicas, foi amplamente utilizado em diversas indústrias até à sua proibição em muitos países, incluindo Portugal. A sua presença residual em solos representa um risco significativo para a saúde pública e para o ambiente, sendo essencial o desenvolvimento de métodos eficazes para a sua deteção e quantificação. No decurso deste trabalho, foram estudadas as normas internacionais relativas à análise de amianto nos solos e, posteriormente, realizados ensaios laboratoriais em três fases, que permitiram testar e otimizar cada etapa do processo analítico, desde a secagem e peneiração das amostras, até à análise por microscopia ótica de luz polarizada e microscopia eletrónica de transmissão. Nas duas primeiras fases foram utilizadas amostras isentas de amianto, de forma a otimizar os procedimentos e evitar os riscos na sua manipulação. Na terceira fase utilizaramse amostras contaminadas, tendo sido possível identificar as fibras e validar a parte qualitativa da metodologia. O trabalho incluiu também a avaliação de custos de implementação, a análise de riscos associados ao manuseamento de amostras contaminadas e a participação em ensaios interlaboratoriais (Asbestos In Soil Scheme), que evidenciaram a necessidade de melhorias na quantificação. Como resultado, definiu-se que, numa primeira etapa, apenas a componente qualitativa da análise de amianto em solos seguiria para acreditação, ficando a validação quantitativa para uma fase posterior. Este trabalho culmina com a definição do âmbito da metodologia a implementar, estabelecendo a análise qualitativa como primeira etapa do processo de acreditação. Paralelamente, realizouse uma auditoria interna, visando preparar a auditoria externa que será, futuramente, realizada.
