Browsing by Issue Date, starting with "2024-11-30"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- The fantasy influence in York Bowen´s first viola sonataPublication . Sogorescu-Herdes, Madalina Maria; Alves, Jorge Miguel da CostaFantasy, with its roots in folklore and oral tradition, has long inspired artists across literature, painting, and music to delve into imaginative realms, as a way of expressing their ideas. This project explores the characteristics of the fantasy in arts, with a particular focus on music, through the repertoire of British composer York Bowen. This study is divided into two main sections: an overview of Bowen's influence and style within early XX century British music, and a detailed interpretative analysis of his Phantasy for Viola and Piano, Op. 54, and Sonata No. 1 for Viola and Piano, Op. 5. The first chapter outlines Bowen's artistic legacy, tracing his influences, compositional style, and the unique qualities that make his works so suited for the viola. The second chapter applies the concept of fantasy – rooted in mythology and folklore – to the interpretation of Bowen's viola works, encouraging the imaginative and personal process, contrasting with traditional academic performance training, which might limit artistic autonomy. This project proposes a broader interpretive framework, encouraging the exploration of alternative artistic expressions in Bowen's music, too often limited at lyric expression, due to its extremely romantic style.
- El análisis musical como herramienta para la construcción de una interpretación pianísticaPublication . Gutiérrez Díaz, Eliezer; Coelho, Luís Miguel Carvalhais Figueiredo Borges; Moreira, Daniel Filipe PintoEl papel del análisis musical en la interpretación ha generado un debate amplio y polarizado: por un lado, están los que defienden la preponderancia del análisis musical sobre la interpretación; por otro lado, los que desechan cualquier utilidad del análisis en un contexto interpretativo. El presente estudio defiende una perspectiva intermedia: el análisis musical enriquece, en lugar de limitar, la libertad creativa del intérprete. Este punto de vista se defenderá mediante la exposición breve de tres teorías analíticas (Schenker, Ribeiro-Pereira y Meyer) y su aplicación al ámbito de la interpretación pianística mediante una selección de estudios de caso.
- Ressonâncias do passado: a intertextualidade na música de Schubert, Liszt e RachmaninoffPublication . Pereira, Alexandra Santos; Moreira, Daniel Filipe PintoA presente dissertação tem como objetivo explorar o conceito de intertextualidade na música do período Romântico com base numa análise de obras de Franz Schubert, Franz Liszt e Sergei Rachmaninoff. Estas análises aliar-se-ão aos conceitos de J. Peter Burkholder, musicólogo que procurou definir as várias formas de intertextualidade em música. Entre as várias que explorou, a prática do arranjo (transcrição) e do empréstimo musical são as que terão mais destaque nesta dissertação. A investigação pretende também evidenciar a comunicação e diálogo que existe entre as várias épocas da História da Música, mostrando que nada é criado de forma isolada.