Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

The fantasy influence in York Bowen´s first viola sonata

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Madalina_Sogorescu-Herdes_MIA_2024.pdf688.16 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Fantasy, with its roots in folklore and oral tradition, has long inspired artists across literature, painting, and music to delve into imaginative realms, as a way of expressing their ideas. This project explores the characteristics of the fantasy in arts, with a particular focus on music, through the repertoire of British composer York Bowen. This study is divided into two main sections: an overview of Bowen's influence and style within early XX century British music, and a detailed interpretative analysis of his Phantasy for Viola and Piano, Op. 54, and Sonata No. 1 for Viola and Piano, Op. 5. The first chapter outlines Bowen's artistic legacy, tracing his influences, compositional style, and the unique qualities that make his works so suited for the viola. The second chapter applies the concept of fantasy – rooted in mythology and folklore – to the interpretation of Bowen's viola works, encouraging the imaginative and personal process, contrasting with traditional academic performance training, which might limit artistic autonomy. This project proposes a broader interpretive framework, encouraging the exploration of alternative artistic expressions in Bowen's music, too often limited at lyric expression, due to its extremely romantic style.
A fantasia, com raízes no folclore e na tradição oral, há muito inspira artistas de várias áreas — como a literatura, a pintura e a música — a explorarem reinos imaginativos como forma de expressão das suas ideias. Este projeto investiga as característica da fantasia nas artes, com um enfoque especial na música, através do repertório do compositor britânico York Bowen. O estudo está dividido em duas secções principais: uma visão geral da influência e estilo de Bowen na música britânica do início do século XX, e uma análise interpretativa detalhada da sua Phantasy para Viola e Piano, Op. 54 e da Sonata No. 1 para Viola e Piano, Op. 5. O primeiro capítulo delineia o legado artístico de Bowen, explorando as suas influências, o seu estilo composicional e as qualidades únicas que tornam as suas obras tão adequadas para a viola. O segundo capítulo aplica o conceito de fantasia — enraizado na mitologia e no folclore — à interpretação das obras para viola de Bowen, incentivando um processo interpretativo imaginativo e pessoal, em contraste com o treino performativo académico tradicional, que muitas vezes pode limitar a autonomia artística. Este projeto propõe um quadro interpretativo mais amplo, que estimula a exploração de expressões artísticas alternativas na música de Bowen, frequentemente reduzidas à expressão lírica devido ao seu estilo marcadamente romântico.

Description

Keywords

‘Fancy’ Fantasise Fluidity Ambiguity Amorphous Imaginary Improvisation Legend Myth Romanticise Story Storytelling Syncretism

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License

Without CC licence