Browsing by Issue Date, starting with "2023-06"
Now showing 1 - 10 of 57
Results Per Page
Sort Options
- Smart dashboard for Hoffmann reflex analysisPublication . Cunha, Bruno; Ferreira, Ricardo; Carneiro, Ana Sofia; Sousa, AndreiaThe Hoffmann reflex is a is a neurophysiological test that provides insight into the functioning of the human nervous system. It is commonly used in clinical and research settings to evaluate the modulation of the monosynaptic spinal reflex. This paper focus the analysis of the Hoffmann reflex in the trapezius muscle, a muscle of particular interest for researchers and clinicians due to its importance in upper limb function and dynamic stability. However, the Hoffmann reflex analysis of this muscle bring some challenges as the need of applicating burst of electrical square impulses in each current intensity. A web-based smart dashboard, implemented in Python, which allows the user to visualize and analyze the Hoffmann reflex using various signals acquired through a constant current stimulator. The dashboard provides an intuitive and user-friendly interface that facilitates the selection of muscle signals of interest, analysis cycles, and start and end points for the signals. The visualizations offered by the dashboard, including overlapped and mean signal graphics, provide valuable insights into the Hoffmann reflex and its properties. Preliminary experiments with field experts and physiotherapists have yielded positive feedback on the usefulness of this tool, as they seek to gain a deeper understanding of the Hoffmann reflex, and we plan to further improve its capabilities in the future by employing machine learning techniques to automate the reflex detection.
- Anatomia: Músculo esquelético - esqueleto axialPublication . Magalhães, Bárbara Santos Nora; Ribas, Jorge Luís MirandaOs textos de apoio aqui propostos têm por objetivo a criação de um auxiliar de estudo, contribuindo para uma melhor compreensão dos conteúdos de anatomia neuro músculo-esquelética, e que se pretende em constante atualização e otimização. Resulta da compilação material pedagógico usado nas aulas e disponibilizado aos alunos e que deve ser complementado com a bibliografia aconselhada. Este conhecimento da anatomia humana é essencial para as licenciaturas ministradas na área da de saúde na ESS, de forma a fundamentar a sua prática profissional. Consideramos este documento uma peça fundamental para a aquisição das competências básicas destes futuros profissionais de saúde.
- Impact of a virtual reality-based simulation on empathy and knowledge toward MisophoniaPublication . Lopes, Inês; Simões De Almeida, Raquel; Marques, AntónioVirtual Reality (VR) is considered a powerful resource for developing empathy and pro-social behaviors since it allows individuals to experience a situation that is close to reality from another person's perspective. This quasi-experimental study was designed to measure the impact that a VR simulation which mimics the experience of misophonic symptoms, while performing a cognitive task, has on empathy and knowledge for this condition, compared to simply reading the descriptive vignette of the same simulation. The sample consisted of 98 higher education health students, randomly assigned to the experimental and control groups. The impact of the program was measured by filling out questionnaires on levels of empathy and knowledge about misophonia. Both methods (VR and vignette) were effective. However, the vignette proved to be more effective in some domains. These results suggest that not only VR, but also vignette texts may be interesting strategies for increasing empathy and knowledge towards people with misophonia in this population.
- Anatomia: músculo esquelético – Conceitos gerais e membro superiorPublication . Magalhães, Bárbara Santos Nora; Ribas, Jorge Luís MirandaOs textos de apoio aqui propostos têm por objetivo a criação de um auxiliar de estudo, contribuindo para uma melhor compreensão dos conteúdos de anatomia neuro músculo-esquelética, e que se pretende em constante atualização e otimização. Resulta da compilação material pedagógico usado nas aulas e disponibilizado aos alunos e que deve ser complementado com a bibliografia aconselhada. Este conhecimento da anatomia humana é essencial para as licenciaturas ministradas na área da de saúde na ESS, de forma a fundamentar a sua prática profissional. Consideramos este documento uma peça fundamental para a aquisição das competências básicas destes futuros profissionais de saúde.
- Metodologias adotadas no acompanhamento do processo de aprendizagem e avaliação à distância no período COVID19Publication . Ramos, Carlos Augusto; Vilão, GinaOs estudantes dos cursos de engenharia, têm por tendência uma maior facilidade de entendimento e manuseamento de realizações experimentais no âmbito das ciências, e particularmente com a adoção de ferramentas digitais. Ora, o período que vivemos na pandemia COVID19, veio precisamente realçar, para o bem e para o mal, essas competências, colocando nos docentes um maior desafio no acompanhamento e aferição dos conhecimentos e particularmente nos momentos de avaliação. No caso apresentado, foram desenvolvidas situações de avaliação com recurso aos diferentes métodos de elaboração de questões, que fossem dinâmicas, como seja, por exemplo, uma mesma questão, mas com variáveis a serem alteradas dinamicamente de teste para teste, sem a intervenção direta do docente, no momento da avaliação. A avaliação à distância não foi do agrado da generalidade dos estudantes.
- Anatomia: músculo esquelético – membro inferiorPublication . Magalhães, Bárbara Santos Nora; Ribas, Jorge Luís MirandaOs textos de apoio aqui propostos têm por objetivo a criação de um auxiliar de estudo, contribuindo para uma melhor compreensão dos conteúdos de anatomia neuro músculo-esquelética, e que se pretende em constante atualização e otimização. Resulta da compilação material pedagógico usado nas aulas e disponibilizado aos alunos e que deve ser complementado com a bibliografia aconselhada. Este conhecimento da anatomia humana é essencial para as licenciaturas ministradas na área da de saúde na ESS, de forma a fundamentar a sua prática profissional. Consideramos este documento uma peça fundamental para a aquisição das competências básicas destes futuros profissionais de saúde.
- Positive effects of visual, auditory biofeedback and exergames on physical rehabilitation: A review of SHaRe clinical trialsPublication . Restivo, Maria Teresa; Abreu, Paulo; Sousa, Helena; Rodrigues, JoséThis work discusses the use of an interactive platform for physical rehabilitation, called SHaRe, that was tested in various health conditions, including stroke, multiple sclerosis, limb amputation, and acquired neurological injury. The platform uses visual and sound biofeedback and exergames to engage participants and encourage adherence to rehabilitation programs. Results from studies using the developed platform SHaRe positively impacts hand strength, prosthesis control, and object handling. Participants in all studies reported high levels of satisfaction finding it to be fun and motivating. The telerehabilitation approach was successfully used in two of the studies. Overall, the findings suggest that SHaRe is a promising platform for physical rehabilitation in a variety of physical conditions.
- Instrumented balance boardPublication . Abreu, Paulo; Chousal, Fátima; Sousa, Helena; Restivo, Maria TeresaA balance board can be a useful tool for increasing stability and balance, which is advantageous for a variety of users, including athletes, elderly people, people recovering from injuries or neurodegenerative diseases, and stroke patients. The majority of these balance boards typically comprise a simple board or platform on a pivot point, without providing any feedback data to the user. The instrumentation of these boards can enlarge the applicability of these boards by providing a way to record user performance and visualize the execution of the exercises with the board. This work will offer a demo to present the prototype of a balance board that was instrumented with an inertial measurement unit (IMU) and microcontroller to provide orientation data. The developed application software allows storing historic data and provides visual and acoustic feedback. This portable prototype is built on top of a commercially available balance board and the user interface runs on a web- based application.
- Safety culture in higher education institutions: Knowledge and training preferencesPublication . Filho, P. C. Anacleto; Dall-Orsoletta, Alaize; Carneiro, Paula; Colim, Ana; Leão, Celina P.; Rodrigues, Matilde; Costa, Susana; Costa, NelsonThe development of a positive culture is a key element within an organization to achieve performance against a strategic objective. In terms of safety, universities play a very important role in training new professionals who must be increasingly aware and prepared for the challenges of the labour market and daily activities. Therefore, this study aims to assess the safety culture of newcomer students to higher education through the application of a 22-item questionnaire. Participants included 109 undergraduate and master’s students from 31 different courses at a university in Northern Portugal. It was observed that the level of knowledge varied according to the type of course adopted and the gender of the student. A global performance level of below 80% shows that safety knowledge can improve further. Additionally, different preferences concerning the content, moment, and format of safety training were presented. The low level of interest in training related to chemical leakage, suspicious package, and bombing show participants may attribute a low probability level to these events. In conclusion, this work shows that it can be useful for universities to consider different training approaches according to different course types.
- Collection and organization of information within the scope of a curricular internshipPublication . Ramos, Cristiana; Martins, Susana; Vidal de Carvalho, Joao; Braga, Inês; Osório Cardoso, Maria Ivone; Carvalho, Ana Branca; Santos, EleonoraA ligação do Ensino Superior com o mercado de trabalho é algo muito importante e progressivamente mais reconhecido pela academia e pelo mundo do trabalho, mostrando-se fundamental um diálogo cada vez mais regular entre ambos, para que possa haver um alinhamento de atuação e vantagens para ambas as partes. Na presente investigação pretende-se demonstrar como uma licenciatura portuguesa da área da Ciência da Informação atribuindo papel de destaque aos estudantes, como motores das suas aprendizagens, enquanto os professores passaram a ser mediadores do conhecimento, integrando no seu plano de estudos uma unidade curricular obrigatória de Estágio, devendo os seus estudantes finalistas de 3.º ano desenvolverem um estágio numa instituição, durante um período de 192 horas. O processo de orientação conta com um orientador da instituição (e coorientador, caso necessário) bem como com o tutor da instituição acolhedora de estágio, os quais fixam um plano de atuação, o qual envolve conhecimentos e a aplicação de competências desenvolvidas na parte curricular da licenciatura. Para além da introdução, esta investigação integra a revisão da literatura onde é apresentada uma perspetiva geral do problema abordado, com base na literatura publicada sobre a área em estudo, tendo como tópicos a Ciência da Informação, Gestão da Informação, Gestão do Conhecimento, Relação da Gestão da Informação com a Gestão do Conhecimento, Bases de Dados, Sistemas de Gestão de Bases de Dados e Modelação de dados. No capítulo relativo à metodologia é feita uma descrição detalhada de todas as atividades desenvolvidas durante a realização do estágio e o capítulo relativo aos resultados apresenta os artefactos produzidos, encerrando-se o trabalho com a respetiva conclusão.