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- Physicochemical properties and antioxidant activity of portuguese craft beers and raw materialsPublication . Silva, Sara; Oliveira, Ana Isabel; Cruz, Agostinho; Ferraz Oliveira, Rita; Almeida, Rubim; Pinho, CláudiaThere is an increase in the popularity of craft beer, which is produced by small, independent, and traditional breweries. Since craft beer popularity is rising in Portugal this research focused on assessing physicochemical parameters, total phenolic content (TPC) and the antioxidant capacity of Portuguese craft beers and raw materials used in beer production. In this experimental study, 19 beer samples were analyzed. Parameters such as pH, Total Acidity, Reducing Sugar Content and TPC were evaluated. For the determination of antioxidant activity, DPPH scavenging activity and metal chelating activity (MCA) were analyzed in all samples. Craft beers demonstrated a high phenolic content (ranging from 343.78 mg GAE/L to 2172.49 mg GAE/L), significantly different from industrial beers. Craft beers demonstrated a higher inhibition of DPPH radicals and higher MCA than the raw materials. DPPH inhibition ranged from 36.5% to 96.0% for malt and 64.7% to 79.6% in hops samples. MCA also varied between the different samples, with results of 12.0% to 24.8% in malt samples and 3.8% to 23.5% in hops. Raw materials can potentially influence the antioxidant activity of the resulting beer. Positive correlations between TPC and physicochemical properties can be useful to help consumers choose beers with added value for health.
- Empreendedorismo jovem em Portugal: Motivações e dificuldadesPublication . Brito, Clara Maria de Sousa; Bernardino, Susana Jacinta QueirósO empreendedorismo assume uma importância económica e social cada vez mais maior na sociedade. O empreendedorismo é relevante para diferentes grupos da população, de onde se destaca os grupos mais jovens, em virtude do potencial que este representa em termos de emprego e capacidade de desenvolvimento de novas ideias. Por isso motivo, importará compreender a atividade empreendedora dos jovens em Portugal, quais as motivações que os levam a empreender e as principais dificuldades sentidas na implementação de um novo negócio. Importará ainda analisar em que medida as suas perceções relativamente à criação de um novo negócio são ou não semelhantes à evidenciada por outros empreendedores posicionados noutras faixas etárias. Para dar resposta a estes objetivos de investigação o estudo empírico adota uma metodologia de natureza quantitativa. Para tal é realizado um inquérito por questionário, on-line, a pessoas que tenham criado o seu próprio negócio em diferentes faixas etárias, de modo a ser possível efetuar-se um estudo comparativo entre os dois grupos de empreendedores (jovens e não jovens) Os resultados obtidos indicam que independência pessoal e profissional e o desejo de criação de algo próprio são apontadas como as principais motivações para a criação de um novo negócio pelos empreendedores jovens. Já no que toca às dificuldades, foram apontadas como de mais elevada importância, os problemas ligados à vertente financeira e à falta de informação. Após realizada a comparação entre empreendedores jovens e não jovens, chegou-se à conclusão que as diferenças entre ambos são escassas. Existem diferenças estatisticamente significativas entre os dois grupos apenas, no que concerne a duas dificuldades específicas: a falta de formação específica na área empresarial e de gestão, a falta de aconselhamento e o apoio especializado. Existe ainda uma componente principal referente às motivações na qual se identificou diferenças estatísticas significativas, as condições profissionais e pessoais.
- Empreendedorismo social: motivações para a criação de uma iniciativa social e oportunidade para a criação de empregoPublication . Coelho, Magda Filipa Dias; Bernardino, Susana Jacinta QueirósO empreendedorismo social tem vindo a adquirir uma grande relevância na sociedade. Os empreendedores sociais são indivíduos atentos ao que se passa na atualidade, permitindo detetar quais as necessidades sociais para as quais ainda não existem soluções, procurando soluções alternativas e também inovadoras para estes problemas e utilizando, para tal, as capacidades e características que os representam. Os empreendedores sociais ao desenvolverem uma iniciativa social, têm em mente determinados propósitos. A criação de uma iniciativa de empreendedorismo social pode envolver diferentes motivações, de entre as quais se incluem o desejo de criação de valor social e resolução de problemas sociais existentes. Não obstante, poderá incluir ainda outras motivações, tais como a criação de emprego, seja para a comunidade ou até para o próprio empreendedor. Esta situação poderá especialmente interessante no contexto de dificuldade de entrada no mercado de trabalho ou de desenvolvimento de atividades profissionais que vão de encontro às expectativas do próprio indivíduo. A presente dissertação tem como principal objetivo compreender as diferentes motivações que acompanharam a decisão da criação de uma iniciativa de empreendedorismo social. Esta investigação teve por base um estudo de carácter exploratório, em que a recolha e posterior análise de dados foram realizados por meios qualitativos, através da realização de entrevistas a cinco empreendedores sociais. O estudo engloba diversas informações sobre as motivações dos indivíduos, dando destaque à criação de emprego como um dos principais meios de motivação dos projetos criados, estudo feito a partir da análise de experiências sociais relacionando com as características pessoais relevantes para o desenvolvimento da iniciativa de empreendedorismo social. Ao longo de todo este trabalho foi ainda possível analisar de que forma as motivações para a criação de uma iniciativa de empreendedorismo social se alteram com o decorrer do tempo. A oportunidade de criação de emprego encontra-se visível nos resultados permitindo o desenvolvimento da iniciativa a criação do próprio emprego do empreendedor social, bem como a oportunidade de postos de trabalho, sendo um dos objetivos o aumento da criação de emprego.
- Relatório de estágio na Word-Way: a influência do desgaste cognitivo na qualidade da tradução: um estudo de casoPublication . Magalhães, Ana Beatriz Madeira de; Ribeiro, Sandra Patrícia Marques; Duarte, Pedro Luís QueirósThis internship report aims to describe the tasks carried out during the curricular internship in Word-Way. It is also presented a case study based on a survey composed by three different questionnaires: one to the project manager, another to the translators and the last one to the Chief Executive Officer (CEO) of the translation agency. This survey, which aims to understand the expectations of the agency and the project manager and to analyse and compare them with the answers of the translators, is based on the issue of the time available/required for a quality translation, that emerged from some of the translation projects performed during the internship. In addition to the description of the tasks carried out during the curricular internship, it is debated the connection between the number of working hours, the deadlines and the quality of the translations and the cognitive abrasion of the translator. Through the analysis of questionnaires, it is possible to recognise the discrepancy of opinions of the different participants of the same agency. It is equally observed that some of the difficulties experienced during the internship are reflected in the opinion of the in-house translators when asked about the factors analysed: number of consecutive working hours, tight deadlines, quality of the translations (or lack of it) and cognitive abrasion.
- The role of entrepreneurial orientation in environmental sustainability strategy and internationalisation of SMEs: analysis of the portuguese furniture sectorPublication . Leça, Luís Carlos Tavares de Oliveira; Silva, Ricardo Jorge Oliveira daThe main objective of this study is to analyse the role of Entrepreneurial Orientation in the Portuguese furniture sector, the response to the challenges posed by Environmental Sustainability and the impacts in terms of the Internationalisation of SMEs. The literature review was carried out in relation to Entrepreneurship, focused on the logic of developing companies and expressed in the construct of Entrepreneurial Orientation, but also Environmental Sustainability and Internationalisation, which structured the survey conducted to the managers of SMEs in the furniture sector (Economic Code of Activity Rev.3: 31-; 46-; e 47-) and, whose results, were the basis for the empirical study. The study is innovative, firstly, by analysing the concept of Entrepreneurial Orientation and its application to SMEs in the Portuguese furniture sector, formed in 2021 by 4,413 companies, more than 6% of the manufacturing industry and that presents, in 2021, an international trade balance of US$723 million (UN COMTRADE, 2022). Secondly, for analysing the impact of Entrepreneurial Orientation on the dynamics of Environmental Sustainability and Circular Economy, reinforcing the relevance of the theme given the time of climate urgency that the world is facing, in a critical area for natural capital, such as the forest and its derived products. The results obtained allowed validating the construct of Entrepreneurial Orientation - measured by 8 items of Innovativeness (3), Proactiveness (2) and Risk-Taking (3) - in the SME managers of the sample, with a mean of 3.396 and a minimum of 2.869, on a scale of 5 (statistically validated). It also allowed confirming the existence of a positive relationship between Entrepreneurial Orientation and sustainability strategy, evaluated by the scale of the Sustainable Development business model. The sector has effectively started a sustainable development strategy, less than 1/3 reports inaction before this change of paradigm (29.9%), and there are companies with a very advanced and implemented sustainable business model, 47.7% are already at the Sustainable Product and Service Design level. It was also demonstrated, at the level of Internationalisation, that EO and the dynamics of the business model in terms of Sustainability anticipate the high scale of internationalisation of companies in the furniture sector.
- Obsolescência programa: alternativas circulares no setor têxtil e do vestuário em PortugalPublication . Silva, Ana Margarida Santos; Bernardino, Susana Jacinta QueirósProgrammed obsolescence emerges as a way to circumvent the challenges arising form the production of durable goods. By planning the durability of their products, whether at the functional or psychological level, companies are ensuring a continuity of sales. Nevertheless, the massive use of this strategy by companies involved in linear economic systems has been reflected in a panoply of adverse effects on the environment and society. Given these circumstances, he circular economy emerges as a new economic model that aims to safeguard the maximization of the value of products and materials in order to promote the minimization of waste production and the extraction of virgin resources. Having said that, the main objective of this study is to understand the presence of programmed obsolescence strategies in circular economy companies in the textile and clothing industry in order to acknowledge how these companies can circumvent the challenges arising from this strategy while ensuring sustainability. In this sense, we chose to take a qualitative methodological approach through a semi-structured interview, which was based on a twenty-six question script and delivered to six companies in the textile and clothing industry that adopt strategies within circular economy. The results point to the presence of programmed obsolescence strategies in circular economy companies in the textile and clothing sector, specifically psychological obsolescence. Research shows that the launch of capsule collections with unique designs and limited garments is a mean to ensure continuity of consumption and production. However, the results obtained also reflect that the implementation of circular economy strategies such as extending the life cycle of products or minimizing waste through the reuse of waste leads to an attenuation of the negative impacts arising from the application of the programmed obsolescence.
- Relatório de estágio no Consulado Honorário de Itália no PortoPublication . Guimarães, Iago Borges; Ribeiro, Sandra Patrícia MarquesO presente relatório de estágio tem como objetivo descrever as atividades realizadas por mim durante um período de seis meses no Consulado Honorário de Itália no Porto. Este relatório foi realizado no âmbito do mestrado de Tradução e Interpretação Especializadas no Instituto Superior de Contabilidade e Administração no Porto, como projeto final de Mestrado, e decorreu entre os meses de março e setembro de 2022. O relatório inicia-se com uma breve descrição da da entidade de acolhimento, onde depois de contextualizado o estágio, prossigo com uma análise baseada na minha experiência e em literatura recolhida. A análise teórica aborda a tradução jurídica, as dificuldades possíves de encontrar quando se realiza este tipo de tradução, aborda ainda, a Diretiva 2010/64/EU e como esta afeta a profissão de tradutor jurídico em Portugal, o processo de certificação de documentos em Portugal e, finalmente, a procura de equivalências entre o italiano e o português jurídico. Para concluir, numa segunda parte do relatório, irei oferecer um parecer baseado na minha experiência prática, onde irei retratar as minhas atividades, as metodologias por mim utilizadas e quais foram algumas das correções realizadas face a erros que encontrei em traduções.