ESMAD - uniMAD - Unidade de Investigação em Media Artes e Design
Permanent URI for this community
Browse
Browsing ESMAD - uniMAD - Unidade de Investigação em Media Artes e Design by Issue Date
Now showing 1 - 10 of 27
Results Per Page
Sort Options
- Trajetos de envolvimento: o design na concretização de espaços académicos e a sua ligação à malha localPublication . Fernandes, Marta; Coelho, RitaO design é a resposta a um problema contextualizado numa comunidade, com uma determinada história, cultura, geografia, época e tecido socio-económico. Os comportamentos dos seus habitantes formam uma rede complexa de que o design faz parte integrante e que deve ilustrar, tornando fluída a comunicação entre os vários intervenientes. No sentido humanista da palavra, comunicar tem na sua etimologia ‘pôr em comum’, ‘compartilhar’ – criar um elo de ligação entre as várias entidades. Num momento de criação de uma nova Escola Superior ligada às artes culturais, visuais, media e tecnologias, inserida num campus, apesar de tudo, com uma tradição académica instituída noutras áreas do saber, importa investigar as dinâmicas pedagógicas, culturais e industriais nestes novos campos científicos, adequadas e pertinentes para a população local, de modo a conseguir uma sustentabilidade do seu tecido industrial e humano. Este artigo aborda uma investigação em curso, por parte de duas docentes e uma estudante da Escola Superior de Media Artes e Design do Instituto Politécnico do Porto (ESMAD P.Porto), sobre uma pesquisa de identidade visual e etnográfica do contexto regional da ESMAD – localizada em Vila do Conde e Póvoa de Varzim – e sobre quais as apetências culturais das suas gentes. Ainda que pertencendo ao distrito do Porto, o Campus 2 do P.Porto, onde se insere a ESMAD, é uma comunidade descentralizada do grande centro da cidade portuense, sendo essencial compreender como a nova Escola se insere no seu contexto. Houve por isso, duas estratégias definidas. A criação de um evento catalisador – uma conferência de Design: Involve – que conectava o tema de identidade e embalagem, à indústria local e à academia. Por outro lado, o levantamento de testemunhos (obtidos através de entrevistas e de inquéritos) da sua comunidade geográfica e humana. Em suma, apresentam-se resultados que revelam os interesses, as atividades e os suportes de divulgação que identificam este território humano e geográfico e poderão potenciar a transferência de conhecimento.
- Flipping a mathematics course, a blended learning approachPublication . Lopes, Ana Paula; Soares, Filomena BaptistaFlipped classroom pedagogy has become popular in several different courses in Higher Educational Institutions (HEI). Important advantages being the increased level of lecturer and student interaction, which can have a strong impact on students’ motivation, engagement, satisfaction and performance. A flipped based experiment was implemented in 2015-2016 and 2016-2017 in a Mathematics Course, at the Institute of Accounting and Administration of Porto (ISCAP), using Moodle quizzes reinforced by in-class activities and support via PowerPoint with audio support, YouTube tutorial videos and online reading materials before and after classes. In this new organizational design for the teaching and learning paradigm, as its name transmits, there was pedagogical switch of the traditional academic procedure as students’ first contact with the subjects and themes was made outside the “four wall classroom bounds”. Teachers’ role was transposed into a kind of guide and facilitator, indicating the way to go, avoiding to walk in a parallel path, or even ahead, but indicating the way to go, motivating students in their own knowledge construction, letting them lead the way, following and supporting, constantly and carefully monitoring their learning outcomes, only interfering in the learning process as an anchor where students can rely, adjusting the right paths when they seem to deviate from the predefined learning goals. Classroom time was consumed with open discussions, solving tasks and application problems, clarifying the supporting fundaments, in order to improve students’ engagement into their learning process in a collaborative environment. The operational stages and procedures will be described and, additionally, several results obtained during its implementation will be presented.
- Levelling up math literacy through e-contents : an example of portuguese students from Hospitality and Tourism Management Bachelor degreesPublication . Soares, Filomena Baptista; Lopes, Ana Paula; Ferreira, Fernanda A.; Nunes, PaulaDespite the global and general Management Area, common to all the bachelor degrees in the School of Hospitality and Tourism (ESHT) from the Polytechnic of Porto (P.PORTO), the pre-university areas admitted for entering these degrees are the most varied, going from Sciences and Technologies to Arts and Humanities. The students' abilities are very heterogeneous and this heterogeneity proves to be very awkward and complex when dealing with specific themes related to Mathematics and to the deductive-logic reasoning that this science involves and develops. In this article, we begin with a brief description of the process for entering into the Higher Education Portuguese System, in particular in ESHT. We describe the different resources developed and available in the institutional Moodle platform, with a reference to the general and specific outcomes and competences expected from Quantitative Methods (QM) course. Then, we analyse the impact of using several e-contents and resources, specifically developed for QM course, in the first semester of the first year (the usual General Mathematics course in any Management Degrees) and try to differentiate the “impact perception” from the background students study field, based on students’ direct assessment and their real learning results. To conclude, the results of the resources evaluation as learning support tools, made by students, are presented and we cross these with the students’ success in this course. These findings suggest that the methodology used in this research could be a promising way of enhancing students’ learning performance.
- Variações sobre espaço #6Publication . Lopes, Filipe; Bernardes, Gilberto; Cardoso, ClaraWe present Variações sobre Espaço #6, a mixed media work for saxophone and electronics that intersects music, digital technologies and architecture. The creative impetus supporting this composition is grounded in the interchange of the following two concepts: 1) the phenomenological exploration of the aural architecture (Blesse & Salter 2007) particularly the reverberation as a sonic effect (Augoyard & Torgue 2005) through music performance and 2) the real time sound analysis of both the performance and the reverberation (i.e. impulse responses) intervallic content — which ultimately leads to a generic control over consonance/dissonance (C/D). Their conceptual and morphological nature can be understood as sonic improvisations where the interaction of sound producing bodies (i.e. the saxophone) with the real (e.g. performance space) and the imaginary (i.e. computer) acoustic response of a space results in formal elements mirroring their physical surroundings.
- Design of an application for collaboration and interaction with animated content for children in a television ecosystemPublication . Teixeira Marques, JorgeThe ongoing research project presented in this paper aims to propose and evaluate models of interaction with audiovisual animated content in an interactive television ecosystem. Through the referred models we aim to understand the extent to which an interactive animation application can encourage the shared participation of children at primary school level in taking an active role while watching TV animation. Here we present the conceptual and empirical methodology adopted to develop the research work and the current state of research.
- Quando relacionar (não) é opor: um projeto pioneiro para o Ensino da antonímia no 1.º ciclo do ensino básico em PortugalPublication . Morgado, Celda; Baptista, Adriana; Costa, José António; Azevedo, JoãoNeste artigo, apresentaremos um dos produtos do Projeto Língua e Cidadania: das relações entre palavras ao conhecimento do mundo, financiado pela Fundação Calouste Gulbenkian (Lisboa), desenvolvido em parceria por duas escolas do Instituto Politécnico do Porto, a Escola Superior de Educação e a Escola de Média Arte e Design. Com este projeto pretendeu-se investigar, numa perspetiva de interação Léxico, cultura e cidadania, as dimensões linguística e pedagógica das relações semânticas entre palavras. Investigamos o modo como o Léxico Mental é parcialmente responsável pelo processamento cognitivo do(s) Mundo(s) e das interações e relações entre os sujeitos e os objetos que o(s) habita(m). Propomos que a aprendizagem das relações semânticas entre palavras não instale nas crianças o pensamento dicotómico. A alternativa proposta por nós envolve, desde o 1.º ano do Ensino Básico (CEB), o ensino prioritário das relações semânticas múltiplas (em vez das de antonímia binária). Neste texto, apresentaremos e descreveremos uma proposta didática assente em três narrativas bimodais originais, onde são questionadas as possibilidades de organização lexical, colocando pares de palavras aparentemente dicotómicos em contextos de ocorrência que podem admitir relações semânticas de gradação ou mesmo de sinonímia, comprometendo a inevitabilidade de organização/interpretação antonímica. Para evidenciar a densidade semântica desses pares foram elaborados exercícios de compreensão lexical com realidade aumentada, para serem utilizados como ferramentas pedagógicas inovadoras. As aplicações de realidade aumentada exigem, como mostraremos, uma leitura de várias possibilidades de organização dos pares lexicais existentes nas narrativas e a compreensão da densidade semântica através do visionamento de hipóteses diversificadas.
- Conhecer, atuar e mudar: prova de rastreio, 3.º ano, versão 2APublication . Ribeiro, Iolanda; Viana, Fernanda Leopoldina; Cadime, Irene; Santos, Sandra; Baptista, Adriana; Morgado, Celda
- Conhecer, atuar e mudar: manual de aplicação e de cotação das provas de rastreio, 4.º ano, versão 2Publication . Santos, Sandra; Viana, Fernanda Leopoldina; Ribeiro, Iolanda; Cadime, Irene; Morgado, Celda; Baptista, Adriana
- Antonímia e organização lexical em redes no 1º CEB: proposta didática com recurso a narrativas bimodais e à realidade aumentadaPublication . Baptista, Adriana; Morgado, Celda; Costa, José António; Azevedo, João; Querido, Joana; Oliveira, Inês; Ribeiro, IolandaNesta comunicação, apresentaremos um dos produtos do Projeto Língua e Cidadania: das relações entre palavras ao conhecimento do mundo, financiado pela FCG, inscrito no inEd e desenvolvido em parceria pela ESE e pela ESMAD. Com este projeto pretendeu-se investigar, numa perspetiva de interação léxico, cultura e cidadania, as dimensões linguística e pedagógica das relações semânticas entre palavras. Do intuito investigativo fez também parte perceber de que modo o Léxico Mental é parcialmente responsável pelo processamento cognitivo do(s) Mundo(s) e das interações e relações entre os sujeitos e os objetos que os habitam. Propõe-se que a aprendizagem das relações semânticas entre palavras não instale nas crianças o pensamento dicotómico, fruto de representações sociais estioladas. A alternativa proposta envolve, desde o 1.º ano/EB, o ensino prioritário das relações de meronímia e hiponímia (em vez das de antonímia). Nesta comunicação, evidenciaremos os contributos da investigação multidisciplinar para a elaboração de propostas didáticas: através de três narrativas bimodais, foram questionadas as possibilidades de organização lexical, colocando pares de palavras aparentemente dicotómicos em contextos de ocorrência que podem admitir relações semânticas de gradação ou mesmo de sinonímia, comprometendo a inevitabilidade de organização/interpretação antonímica. Para evidenciar a densidade semântica desses pares foram elaborados exercícios de compreensão lexical com realidade aumentada, para serem utilizados como ferramentas pedagógicas inovadoras, em contexto de aprendizagem. As aplicações de realidade aumentada exigem, como mostraremos, uma leitura de várias possibilidades de organização dos pares lexicais existentes nas narrativas e a compreensão da densidade semântica através do visionamento de hipóteses diversificadas.
- Inside and outside the periodic table of elements with virtual realityPublication . Baptista, Adriana; Azevedo, João; Mota, J. Miranda; Félix Alípio, Luís Manuel; Maia, GilThe Essential Learning Strategies for Physics and Chemistry Education (2018) defined by the Portuguese Ministry of Education presupposes that the "scientific literacy of the student (…) is based on the articulation between knowledge and know-how associated with the capacity of thinking critically and creatively” and assumes that students "develop competences to recognize, interpret and produce varied representations of scientific information and learning outcomes: reports, diagrams, graphs, tables, equations, models and computational simulations. Material Properties and Periodic Table (PT) are taught in Physics and Chemistry "to relate the electronic distribution of the atoms of the elements with their position in the PT" and "to locate in the PT the different elements of the groups". Scerri (2007) says that “The periodic table of the elements is a wonderful mnemonic and a tool that serves to organize the whole of chemistry.” The graphic information of PT demands the development of scientific literacy based on chemistry, semantic and technologic knowledge and helps to locate, decipher and read visual information in an isogramatic table organization, on vertical and horizontal coherent distribution of the elements. We used Virtual Reality to propose a pedagogic instrument as a challenge for acceding and deciphering information and as a possibility of expanding the information of the PT. The PT exploration follows a roadmap that, in particular, focuses on essential aspects of organization. This project started the creation of an application to raise the idea that the PT browser inhabits an innovative world where knowledge (even if complex) is accessible to everybody. The 3D models were produced in Autodesk Maya and then integrated with other systems in the Unity game engine for later publication in a Windows application. The minimum requirements to run this application require a PC with a high-end graphics card (GTX 1070 or equivalent).
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »