Browsing by Author "Santos, H."
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Doce MatemáticaPublication . Couto, A.; Maia-Lima, C.; Santos, H.; Ribeiro, A.; Barros, A.A matemática deve ser trabalhada no jardim de infância de uma forma teoricamente fundamentada, aliando o lúdico ao pedagógico. Assim destaca-se a construção do sentido de número, através de experiências significativas que se traduzem em variadas representações, consoante o nível de desenvolvimento da criança. Deste modo implementou-se uma tarefa matemática, com crianças entre os 4 e 5 anos, cujo principal foco foi a concretização de operações numéricas necessárias à execução de uma receita. Ao longo da experiência culinária e dos posteriores registos tornaram-se explícitos diferentes níveis de desenvolvimento e representações gráficas da receita. Segundo as Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar (2016), o desejo intrínseco da criança em aprender impele o desenvolvimento de noções matemáticas precocemente, naturalmente, através do incremento de tarefas significativas, o que pressupõe uma motivação e contextualização. Destaca-se a importância da reflexão sobre a ação para a formação de futuros profissionais, pois é na procura pelo conhecimento e na implementação deste nos contextos que se podem compreender as implicações das tarefas no quotidiano do educador. Como verificado, os problemas apurados assomam não como obstáculos, mas como propulsores de mudança. Portanto, a viagem retrospetiva é fundamental no processo de ensino e de aprendizagem
- A Novel Rework Costing Methodology Applied To a Bus Manufacturing CompanyPublication . Santos, H.; Pereira, Maria Teresa; Silva, F.J.G.; Ferreira, Luís PintoThis paper focuses on the quality costs analysis in the automotive industry, specifically a bus manufacturing company. The main goal was to improve the quality costs indicator, by providing means to evaluate the failure cost within the productive process. Kaizen-lean principles were used as methodology. A quality cost analysis was made based on literature review and in an ISO standard in quality costs. Process analysis was made based on the PDCA (Plan, Do, Check, Act) cycle. As the main achievements of this article, the quality costs were identified as well as its sources. Then, by collecting a very significant amount of data, from various departments, regarding each of the identified costs, it was possible to measure these costs and create a database to scorecard them – including rework costs. Due to the lack of rework costs information, a great part of this analysis focused on data collection and estimating/calculating these associated costs. Thus, it was possible to develop associated KPI’s (Key Performance Indicators) to support decision making and a graphic indicator to show the overall balance between quality costs and non-quality costs. In this process, some difficulties were found as well as some opportunities for improvement. The critical ones were implemented during this project, while the others are scheduled for future work. In terms of a more technological approach to these studies, some autonomous systems can exist, although it comes at a great cost. However, the 4.0 Industry concept is evolving and fits perfectly in the quality costs monitorization context: an integrated information system with a global data network allows for a quick check-up of all the quality costs, by category, while freeing employees from doing this work manually.
