Browsing by Author "Rodrigues, Susana"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Portuguese speech and language therapists’ practices: services delivery for children with speech sound disordersPublication . Costa, Sofia; Patrício, Brígida; Baptista, Ana Catarina; Rodrigues, Susana; Patrício, BrígidaFactors such as session frequency and format (individual and/or group) can impact the efficacy of therapeutic interventions for children with speech sound disorders (SSD). Although research on this topic is limited, it is important to understand the current practices of Speech and Language Therapists (SLTs) and compare them to existing studies on services delivery for SSD.
- Realidade virtual no tratamento da esquizofreniaPublication . Macedo, Mónica; Marques, António; Queirós, Cristina; Rodrigues, SusanaO uso da realidade virtual no contexto da esquizofrenia é maioritariamente direccionado para a avaliação, sendo escassa a aplicação no tratamento da doença e existindo uma lacuna no uso das possibilidades tecnológicas para este âmbito. A utilização de jogos em ambiente virtual permite melhorar as competências sociais e/ou cognitivas de pessoas com défice no desempenho ocupacional. Foi efetuada uma revisão sistemática para conhecer a utilização da realidade virtual no tratamento da esquizofrenia. Foram encontrados 91 artigos, dos quais 39 foram analisados. Constatou-se que a maioria dos estudos aborda a avaliação, verificação ou correlação de sintomas, existindo pouca utilização no tratamento dos défices causados pela esquizofrenia. Estes resultados são o ponto de partida para o desenvolvimento de uma ferramenta tecnológica para o treino de competências na reabilitação psicossocial e cognitiva.
- Realidade virtual no tratamento da esquizofreniaPublication . Macedo, Mónica; Marques, António; Queirós, Cristina; Rodrigues, SusanaA realidade virtual tem sido aplicada com eficácia em tratamentos de patologias psiquiátricas como os transtornos de ansiedade, nomeadamente fobias e stress pós-traumático, e na depressão (Arbona et al., 2007; Richard & Richardson, 2012). O ambiente virtual pode provocar emoções positivas e proporcionar ao paciente diversos obstáculos e problemas a resolver, bem como produzir experiências que mesclem o mundo real e o mundo virtual de maneira envolvente. Tem como principal característica a imersão de quem a utiliza num mundo perceptivo, dando a sensação de o indivíduo estar realmente no ambiente projectado e a interagir com este (Costa & Carvalho, 2004; Dores et al., no prelo; Ku et al., 2003; Machado, Moraes & Nunes, 2009). Na esquizofrenia, o uso da realidade virtual é maioritariamente direccionado para a avaliação, de défices cognitivos e desabilidades sociais. Apesar de alguns autores realçarem (Costa & Carvalho, 2004; Dores et al., no prelo; Ku et al., 2003; Machado, Moraes & Nunes, 2009) a potencialidade da tecnologia, poucos programas de reabilitação são encontrados, demonstrando escassez da aplicação desta tecnologia no tratamento da esquizofrenia e a lacuna no uso das possibilidades tecnológicas para este âmbito.
- Target selection criteria for intervention in speech sound disorders: the practice of portuguese SLTsPublication . Costa, Sofia; Patrício, Brígida; Baptista, Ana Catarina; Rodrigues, Susana; Patrício, BrígidaSpeech Sound Disorder (SSD) is one of the most prevalent diagnoses in early childhood. Children with SSD represent a heterogeneous group, which poses great challenges to the Speech and Language Therapist (SLT) when planning therapeutic intervention. Recently, the importance of combining traditional and new selection criteria to respond more effectively to children with SSD has been addressed. The traditional criteria present little or no scientific evidence and are based on the intuition and experience of the SLT. The newer criteria are guided by scientific evidence, based on linguistic aspects. This study aims to identify the target selection criteria used by Portuguese SLT with children with SSD. A cross-sectional survey was conducted in Portugal. The questionnaire used was adapted from the study of Brumbaugh and Smit (2013). The data were analysed using descriptive statistics. There were 128 respondents. The majority (96.1%) were females and over 70% of the respondents held a Bachelor’s degree and almost 40% finished their degree more than 15 years ago. Around 69% of them have specialized training in SSD. The most used target selection criteria are:“Phonological awareness in addition to intervening in speech sounds” (85.5%); “Phonological awareness to improve speech production” (84.4%); “Target sounds that are stimulable” (77.3%); “Intervention targets taking into account the child’s oromotor planning skills” (77%); “Target sounds with the greatest impact on intelligibility” (72.4%) and “Target sounds taking into account the order of acquisition expected in development” (71.1%). Despite the scientific evidence of the newer criteria and specialized training in SSD of the respondents of this study, the traditional criteria continue to be among the most used by Portuguese SLT. To guarantee the intervention's efficiency, SLT should focus more on using the new selection criteria into their practices to promote a better change in the children's phonological system. SSD; Intervention; Target Selection Criteria