Browsing by Author "Carvalho, Milena"
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- 3C@CTDI: colaboração, contribuição e comunidade em CTDIPublication . Silva, Cândida; Oliveira, Lino; Carvalho, Milena; Martins, SusanaLos profesores de la licenciatura en Ciencias e Tecnologías da Documentaçáo e Informaçáo (CTDI) se preparan para sacar partido de las herramientas Web 2.0 como un complemento de su actividad lectiva. En este contexto, se presenta el Grupo de Investigación PlGeCo que pretende, por un lado, implementar la utilización de herramientas Web 2.0 de tal forma que se pueda conseguir ciertas premisas que actualmente orientan la nueva generación web (colaboración, contribución, comunidad), aplicando-las á la actividad lectiva e, por otro lado, el estímulo de la producción científica de los profesores y académica de los alumnos, así como su posterior análisis. Se ha hecho una valoración de los proyectos en curso y se discuten las expectativas esperadas presentado un análisis de las perspectivas y ambiciones futuras del grupo
- 3C@higher education: contribution, collaboration and community at higher educationPublication . Silva, Cândida; Oliveira, Lino; Carvalho, Milena; Martins, Susana
- Apresentação da Licenciatura de Ciências e Tecnologias da Documentação e InformaçãoPublication . Carvalho, MilenaApresentação da LCTDI: sobre nós, como funciona, a quem se destina, plano de curso, instituições acolhedoras de estágio, objetivos e competências, etc
- Arquivos públicos portugueses e a mediação da informaçãoPublication . Carvalho, MilenaO presente trabalho está delimitado ao âmbito dos Arquivos Públicos, nomeadamente os Arquivos Distritais e equiparados. Procede-se igualmente a uma análise e descrição do contexto nacional da evolução dos serviços de informação, procurando sublinhar e valorizar o papel determinante destes arquivos na consolidação e preservação da memória institucional nacional. Para o desenvolvimento do estudo utilizou-se como universo o conjunto dos Arquivos Distritais que estão sob a tutela da DGLAB - Direção-Geral do Livro, dos Arquivos e das Bibliotecas1, os Arquivos Distritais de Braga da Universidade do Minho e de Coimbra da Universidade de Coimbra, o Arquivo Alfredo Pimenta em Guimarães, os arquivos das regiões autónomas, que dependem dos respetivos Governos através das Secretarias Regionais da Cultura e, no caso da Região Autónoma dos Açores, as respetivas Bibliotecas Públicas. Todos estes arquivos foram alvo de dois termos do desenvolvimento da política e programática dos Arquivos, no âmbito da aplicação do Programa de Reestruturação da Administração Central do Estado (PRACE) e do respetivo impacto nos Arquivos Distritais. No subcapítulo seguinte procede-se a um enquadramento dos ADs, apresentando uma evolução do seu contexto legislativo e respetivos objetivos e fundos, seus serviços (incluindo uma caracterização dos sites dos Arquivos Distritais) apresentando igualmente algumas particularidades de alguns ADs. Este estudo serve de igual modo para aferir se e em que medida, o utilizador está dependente da mediação que se interpõe entre as suas necessidades de acesso à informação, as respostas obtidas e serviços que lhe são prestados, tendo influências no grau de satisfação relativamente às suas pesquisas, num contexto geográfico determinado: os distritos de Portugal e as regiões autónomas, praticamente todos cobertos pelos serviços dos Arquivos Distritais Portugueses e similares.
- Author preferences for open access in Portugal: survey findingsPublication . Carvalho, Milena; Boock, Michael; Todorova, Tania Yordanova; Martins, Susana; Braga, Inês; Pinto, CláudiaIn its relatively short existence, open access—the free, online, and immediate availability of scientific outputs in journals and repositories—has contributed to the availability and impact of scientific knowledge across the globe. As a result, the authors hypothesize that researchers and students increasingly prefer that their work appears in open access journals or open access repositories, resulting in improved access to quality, peer-reviewed scientific information and faster scientific and technological advances. Surveying authors at doctoral-granting institutions of higher education in Portugal, the authors seek to determine the extent to which this is true among Portuguese university teachers and researchers, to gauge their familiarity with open access, the importance they attach to open access when choosing a publication outlet, and to determine their preferences for achieving open access. The results show that Portuguese researchers are aware of the benefits of open access, regularly publish in open access journals, and deposit their papers in institutional or disciplinary repositories. The authors recommend continued improvement of training on institutional open access policies, European open access goals, and funding body requirements to increase open access to the fruits of Portuguese research still more.
- Big Data: as novas fontes de informação e conhecimentoPublication . Carvalho, Milena; Martins, SusanaAtas do XII Encontro de CTDI: A teoria do Big Bang; Práticas de Normalização em Saúde, Opportunities and challenges of knowledge management on electronic Plataform for Adult Learning in Europe; Implementação de um novo modelo de gestão documental numa instituição de ensino superior; a gestão colaborativa da informação numa estrutura de serviços partilhados
- Can ERASMUS mobility really help crossing borders? the in and out of a case-studyPublication . Albuquerque, Alexandra; Carvalho, Milena; Barros, TeresaAs lectures, but above all, as Erasmus....
- Ciência da Informação: Perfis diversificados formações especializadasPublication . Carvalho, Milena; Martins, SusanaAs tecnologias de informação e da comunicação influenciaram, ao nível macro, o funcionamento da sociedade e da indústria, e, ao nível micro, o papel dos sujeitos enquanto indivíduos, estudantes e profissionais. A educação não foi exceção, e também ela foi forçada a sofrer alterações, seja ao nível dos recursos físicos, dos recursos humanos e metodologias de ensino e de aprendizagem bem como dos conteúdos ministrados.Efetivamente, a influência das tecnologias de informação e da comunicaçãonas funções desempenhadas pelo profissional da informação é grande e as atuais políticas educativas, a par com a atual conjuntura (nacional e global) aumentam a necessidade de um profissional da informação capaz de enfrentar os desafios que se colocam. Considerando que os cursos de especialização pós-graduada proporcionam competências, ou a sua atualização, em áreas específicas, são muitas vezes a opção de estudantes recém-licenciados ou de profissionais que pretendem redirecionar a sua carreira. Assim, esta comunicação tem como objetivo, apresentar os três cursos de especialização pós-graduada criados por duas docentes do grupo disciplinar de Ciência da Informação do Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Politécnico do Porto,como possíveis caminhos para uma especialização promovedora de perfis diferenciados ou para uma hipótese de alterar o caminho profissional até então traçado, de forma relativamente célere.A flexibilidade profissional, voluntária ou não, é uma realidade.Cumulativamenteverifica-se uma crescente consciencialização da importância da Informação para as organizações. A contextualização do trabalho do profissional de informação e a resposta às necessidades informacionais das organizações, transversais a qualquer organização, são um elemento essencial na formação deste profissional.A metodologia empregue baseia-se na revisão da literatura e na recolha e análise de evidências, através de questionário, seguindo, por isso uma abordagem mista: será usada uma combinação de técnicas quantitativas e qualitativas, permitindo melhores possibilidades analíticas.É convicção que a mudança de paradigma que subjaz à implementação efetiva dos princípios contidos na Declaração de Bolonha pressupõe uma adequação dos cursos à nova realidade profissional e social.De facto, a evolução da Ciência da Informação conduziu a um paradigma centrado no utilizador e no realce da importância do papel social do sucesso à informação para a formação de uma sociedade mais democrata e inclusiva. É agora certo que o profissional da informação deve basear-senasnecessidadeseinteressesdosutilizadorese,em simultâneo, deve sustentar a sua atividade na mediação da informação, ou seja, na construçãoeconsolidaçãodemecanismoseinstrumentosquepermitamaos utilizadoresapropriarem-sedainformaçãodequenecessitam,estimulandoe facilitando o acesso e o uso da informação. A formação dos profissionais e o aumento das suas competências em tecnologias de informação e da comunicação, é necessária para se atingir uma plenavalorização dainformaçãoenquanto fenómeno humano e social. Ao longo dos anos foram surgindo programas e projetos para a sensibilização, formação e adaptaçãodosprofissionaisdestaárea. O conjunto de ofertas formativas apresentadas permitem uma diversificação e/ou especialização de perfis complementando aquela proporcionada ao nível da licenciatura, alinhando-se com as variadas exigências do mercado de trabalhoe da transformação digital.
- Competitiveness of the Medical Tourism Supply in PortugalPublication . Santos, Eleonora; Moreira, Jacinta; Castanho, Rui Alexandre; Carvalho, Milena; Martins, SusanaSince 2008, Government and private hospitals, recognizing the growth potential of specialization in certain medical procedures, started to promote Portugal as a medical tourism destination. As a result, the country is internationally recognized in areas such as oncology, neuroscience, immunology, nanomedicine, and regenerative medicine, and as having an internationally accredited modern healthcare network based on innovation in therapeutic processes and products, qualified professionals, and state-of-the-art equipment. However, previous literature suggests that the lack of cooperation between the stakeholders are major obstacles to international performance. Moreover, the pandemic has caused restrictions to international travels, contributing to the decrease of demand for Medical Tourism, Thus, this paper analyses the evolution of the competitiveness of the medical tourism supply during the pandemic. Using an unbalanced panel of 157 private hospitals, collected from SABI for 2011-2020, we calculated 4 performance indicators: Market Share, Return on Investment, Productivity and Talent Retention. Results point to the possession of key factors to ensure the success and development of a consolidated supply of Medical Tourism. The paper makes recommendations on the strategies to increase competitiveness of medical tourism supply.
- Creation of a Mobile App Prototype for Internationalization of Rūta’s ProductsPublication . Pacheco, Inês; Pocevičienė, Rasa; Carvalho, Milena; Martins, Susana; Castro, Maria JoãoThis project was developed as part of an international cooperation program between Šiauliai State University of Applied Sciences (Lithuania) and the Higher Institute of Accounting and Administration (Portugal), which results in a double degree agreement for the bachelor’s degree students in Information Management (Lithuania) and bachelor degree students in Science and Technologies of Documentation and Information (Portugal). Nowadays almost everyone has access to the internet and a mobile phone, so companies are adopting different ways to attract customers. Not only the use of applications and social media have grown but also sales applications. Due to the pandemic many companies started using other ways to communicate with their customers and in the case of the Rūta’s Chocolate Museum, with its visitors. The close relationship between the Information Society, Information Science and Heritage, regardless of its´ nature, is explored and explained and as a continuation it is assumed that information professionals currently have diversified skills that allow them to work in contexts different from the so-called traditional ones, such as libraries and archives. The methodology was based on scientific literature review and on the identification and analysis of different variables that would influence its development, namely: a) identify and analyze what already exists about the museum on the web (website, social networks); b) know the visitors information needs; c) know the museum strategy for marketing; d) create an app prototype; e) create content for the app.comparison between app creation platforms was developed but the main criteria at this point was free of charge use as well as hierarchical content display. The content creation had in mind the goal of the company, mainly to promote the museum's activities and Rüta products by reaching potential customers all over the world, so the use of English was very important, but also what interests the users of the Rüta social networks showed. The app prototype is presented, and as mentioned before, the use of mobile applications as grown through the last years due to the growth of mobile phones users and companies making a huge investment in said mobile apps as it helps with the diffusion of their services making them more easily accessed by the costumers. This impacts not only financially but also in the way information society evolves as more and more information is created by minute. The change in information society is noticeable not only in the way it alters the information cycle (production, selection, use and storage) but also the professionals and the skills required so the information is useful and attends to what is needed. The educational implications of the project relate to the performance of the information professional in non-traditional areas, but in areas where the valorization of the informational heritage of companies, can give way to initiatives that will have positive impacts in activity and business. This requires graduates to use, in an integrated way, the specialized skills seized over the three years of the study cycle, but also put other transversal skills in practice, such as reasoning and problem solving. Within the scope of the project, it is considered that self-regulation and the search for solutions to problems presuppose environmental manipulations that ultimately originate behaviors that tend to increase the probability of achieving the educational goal.