ESMAD - uniMAD - Comunicações em eventos científicos
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Browsing ESMAD - uniMAD - Comunicações em eventos científicos by Author "Azevedo, João"
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- Inside and outside the periodic table of elements with virtual realityPublication . Baptista, Adriana; Azevedo, João; Mota, J. Miranda; Félix Alípio, Luís Manuel; Maia, GilThe Essential Learning Strategies for Physics and Chemistry Education (2018) defined by the Portuguese Ministry of Education presupposes that the "scientific literacy of the student (…) is based on the articulation between knowledge and know-how associated with the capacity of thinking critically and creatively” and assumes that students "develop competences to recognize, interpret and produce varied representations of scientific information and learning outcomes: reports, diagrams, graphs, tables, equations, models and computational simulations. Material Properties and Periodic Table (PT) are taught in Physics and Chemistry "to relate the electronic distribution of the atoms of the elements with their position in the PT" and "to locate in the PT the different elements of the groups". Scerri (2007) says that “The periodic table of the elements is a wonderful mnemonic and a tool that serves to organize the whole of chemistry.” The graphic information of PT demands the development of scientific literacy based on chemistry, semantic and technologic knowledge and helps to locate, decipher and read visual information in an isogramatic table organization, on vertical and horizontal coherent distribution of the elements. We used Virtual Reality to propose a pedagogic instrument as a challenge for acceding and deciphering information and as a possibility of expanding the information of the PT. The PT exploration follows a roadmap that, in particular, focuses on essential aspects of organization. This project started the creation of an application to raise the idea that the PT browser inhabits an innovative world where knowledge (even if complex) is accessible to everybody. The 3D models were produced in Autodesk Maya and then integrated with other systems in the Unity game engine for later publication in a Windows application. The minimum requirements to run this application require a PC with a high-end graphics card (GTX 1070 or equivalent).
- Quando relacionar (não) é opor: um projeto pioneiro para o Ensino da antonímia no 1.º ciclo do ensino básico em PortugalPublication . Morgado, Celda; Baptista, Adriana; Costa, José António; Azevedo, JoãoNeste artigo, apresentaremos um dos produtos do Projeto Língua e Cidadania: das relações entre palavras ao conhecimento do mundo, financiado pela Fundação Calouste Gulbenkian (Lisboa), desenvolvido em parceria por duas escolas do Instituto Politécnico do Porto, a Escola Superior de Educação e a Escola de Média Arte e Design. Com este projeto pretendeu-se investigar, numa perspetiva de interação Léxico, cultura e cidadania, as dimensões linguística e pedagógica das relações semânticas entre palavras. Investigamos o modo como o Léxico Mental é parcialmente responsável pelo processamento cognitivo do(s) Mundo(s) e das interações e relações entre os sujeitos e os objetos que o(s) habita(m). Propomos que a aprendizagem das relações semânticas entre palavras não instale nas crianças o pensamento dicotómico. A alternativa proposta por nós envolve, desde o 1.º ano do Ensino Básico (CEB), o ensino prioritário das relações semânticas múltiplas (em vez das de antonímia binária). Neste texto, apresentaremos e descreveremos uma proposta didática assente em três narrativas bimodais originais, onde são questionadas as possibilidades de organização lexical, colocando pares de palavras aparentemente dicotómicos em contextos de ocorrência que podem admitir relações semânticas de gradação ou mesmo de sinonímia, comprometendo a inevitabilidade de organização/interpretação antonímica. Para evidenciar a densidade semântica desses pares foram elaborados exercícios de compreensão lexical com realidade aumentada, para serem utilizados como ferramentas pedagógicas inovadoras. As aplicações de realidade aumentada exigem, como mostraremos, uma leitura de várias possibilidades de organização dos pares lexicais existentes nas narrativas e a compreensão da densidade semântica através do visionamento de hipóteses diversificadas.
- Virtual and augmented reality as an antonymy learning innovationPublication . Baptista, Adriana; Morgado, C.; Costa, José António; Azevedo, JoãoThe more we know about children mental lexicon organization, the more effective our pedagogical practices may be, which emphasizes the importance of a truly comprehensive connection between Research and Education. We will be conducting a three-step paper beginning with a brief summary of lexical semantic relations, mainly of antonymy, secondly we will explain how the project “Língua e Cidadania: das relações entre palavras ao conhecimento do mundo”/Language and citizenship: from the words relations to the world knowledge (Baptista et al., 2018) was held and how its experiments allowed to verify if primary school pupils intuitively organize their mental lexicon in a dichotomous way, mainly with comprehension and organization of narrative words in three narratives and thirdly we will explain that different strategies used for grouping words may correspond to different ways of organizing the mental lexicon and defend that language teaching should take this idea into consideration. We found very useful to propose an augmented reality application. By combining verbal and visual representations, this app caters for making the cognitive complexity of lexical antonyms obvious when manipulating the image, in a way that it enhances the possibility of occurrence of distinct words in the same context and for the same view (or not) of different perspectives.
