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As Cooperativas de distribuição de água do sul do Concelho de Paredes

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Abstract(s)

After a literature review focusing on the right to access to water, as a public good, this dissertation aims to understand the ability to create social and economic value in offering a water distribution service, in network, promoted and undertaken by water distribution cooperatives located in the southern part of the municipality of Paredes. For this purpose, it was intended to analyse and reflect on the motivations underlying the creation of these social entrepreneurships, the exploration of the identified opportunity, the management models assumed in the exercise of the social mission and the implementation of strategies for the economic and social sustainability of the cooperatives. To meet the research objectives, an empirical study was carried out, based on multiple cases, involving the five organisations, through the qualitative methodology. For data collection, semi-structured interviews were carried out with the directors responsible for the management and with a cooperative founding member, as well as meetings with the certified accountants to obtain economic and financial information and the statutes were consulted. The different sources used in the research process allowed for the triangulation of data. The analysis of the results showed that the social opportunity was developed through the mobilisation of residents who found in the cooperatives the management model and the form of business organisation to carry out this social mission. The social dimension was not dissociated from the economic dimension in the development of strategies in order to ensure the sustainability of the organisations.
Após uma revisão de literatura que incide sobre o direito ao acesso à água, como bem público, pretende-se com esta dissertação compreender a capacidade de criação de valor social e económico na oferta de um serviço de distribuição de água, em rede, promovido e empreendido pelas cooperativas de distribuição de água localizadas na parte sul do concelho de Paredes. Para o efeito, pretendeu-se analisar e refletir sobre as motivações subjacentes à criação destes empreendedorismos sociais, a exploração da oportunidade identificada, os modelos de gestão assumidos no exercício da missão social e a implementação de estratégias para a sustentabilidade económica e social das cooperativas. Para dar resposta aos objetivos de investigação, procedeu-se a um estudo empírico, com base em casos múltiplos, envolvendo as cinco organizações, através da metodologia qualitativa. Para a recolha dos dados, realizaram-se entrevistas semiestruturadas aos administradores responsáveis pela gestão e a um cooperador fundador, bem como reuniões com os contabilistas certificados para obtenção de informação económica e financeira e consultaram-se os estatutos. As diferentes fontes utilizadas no processo de pesquisa permitiram proceder à triangulação dos dados. A análise dos resultados evidenciou que a oportunidade social se desenvolveu através da mobilização de moradores que encontraram nas cooperativas o modelo de gestão e a forma de organização empresarial para executarem esta missão social. A dimensão social não se dissociou da dimensão económica no desenvolvimento de estratégias de modo a assegurarem a sustentabilidade das organizações.

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Água Cooperadores Cooperativa Direito Economia social Empreendedorismo social oportunidade social Water Cooperative members Cooperative Law Social economy Social entrepreneurship social o

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