Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Linhas de fuga: a música pop como material para uma prática composicional

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
João_Vilar_MC_2020.pdf5.57 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

A presente dissertação procura tratar as implicações estéticas das peças compostas para o projecto final do Mestrado em Composição, as quais utilizam elementos musicais da tradição da música pop. Para isso, é, preliminarmente, esboçado um enquadramento teórico para uma abordagem estética, cultural, social, política e musical do fenómeno da música pop. São explicitadas, ainda, as técnicas e linguagens utilizadas ao longo do processo das suas composições, especificamente na sua relação com a música pop.
This current paper deals with the aesthetic implications of the pieces composed for the Master of Composition’s final project, which make use of musical elements from the pop tradition. A preliminary theoretical framework for an aesthetical, cultural, social, political and musical approach of the pop phenomenon is drafted beforehand. Moreover, the languages and techniques used for the composition of the pieces are expounded and clarified, specifically regarding their relation to pop music.

Description

Keywords

Composição Pop Tecnologia Teoria Pós-modernismo Estética Indústria cultural Composition Technology Theory Postmodernism Aesthetics Culture industry

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License