Repository logo
 
Publication

Efeito das Ações de Marketing na Escola sobre o Comportamento de Consumo

dc.contributor.authorAfonso, Ana
dc.contributor.authorAfonso, Oscar
dc.contributor.authorBandeira, Ana M.
dc.date.accessioned2023-01-26T13:54:51Z
dc.date.available2023-01-26T13:54:51Z
dc.date.issued2022
dc.description.abstractOur study aims to analyze the effect of marketing actions in schools, driven by health-food companies, on the consumption behavior of students to understand whether they (a) show higher preference for healthy food and drinks; (b) choose to take such goods home; are aware that consuming these goods is a healthy habit; and (c) realize that sales of the companies that produce such health foods and drinks improve. We wish to contribute to the literature by using an experimental exercise in three schools in Porto district, Portugal. Our sample included 307 students aged from 6 to 16 years old, with 153(154) students belonging to the experimental (control) group. The regression results confirm our hypotheses. In particular, we found that the level of education of parents did not seem to have an impact, the results across male and female students are very close and that students’ age did not affect the results between groups, but did affect score values.pt_PT
dc.description.abstractEste estudo tem como objetivo analisar o efeito das ações de marketing nas escolas, conduzidas por empresas de alimentos saudáveis, sobre o comportamento de consumo dos estudantes. O objetivo é entender se essas ações levam os estudantes a preferir alimentos e bebidas saudáveis, se passam a aconselhar esses alimentos e bebidas em casa, se estão cientes de que o consumo desses bens melhora a saúde, e se têm a perceção de que as empresas de alimentos e bebidas saudáveis melhoram as vendas com essas ações. Para o efeito conduziu-se um exercício experimental em três escolas do distrito do Porto, Portugal. A amostra incluiu 307 estudantes dos 6 aos 16 anos. Os estudantes pertencentes ao grupo experimental (controle) foram 153 (154) e foi usado um questionário para obter os dados quantitativos necessários. Os resultados, obtidos por meio de técnicas estatísticas e econométricas, confirmam as hipóteses. Os resultados são independentes da escola, do nível de educação dos pais, do sexo e da idade dos estudantespt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.14195/2183-203X_54_2pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.22/21899
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectHealth-food firmspt_PT
dc.subjectBusiness performancept_PT
dc.subjectIn-school marketing actionspt_PT
dc.subjectConsumption behaviorpt_PT
dc.subjectChildren and adolescentspt_PT
dc.subjectAções de marketing na escolapt_PT
dc.subjectDesempenho empresarialpt_PT
dc.subjectEmpresas de alimentos saudáveispt_PT
dc.subjectCrianças e adolescentespt_PT
dc.titleEfeito das Ações de Marketing na Escola sobre o Comportamento de Consumopt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage54pt_PT
oaire.citation.issue54pt_PT
oaire.citation.startPage27pt_PT
oaire.citation.titleNotas Económicaspt_PT
person.familyNameAtanázio Afonso
person.familyNameBandeira
person.givenNameOscar João
person.givenNameAna Maria Alves
person.identifierA-3005-2017
person.identifier.ciencia-id361D-A61B-F779
person.identifier.ciencia-id3317-85F3-1CB7
person.identifier.orcid0000-0002-9597-9850
person.identifier.orcid0000-0003-2324-9119
person.identifier.scopus-author-id55025654000
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationb4ac3364-c235-4cc4-a621-4ce9711afa3f
relation.isAuthorOfPublication39192682-576f-4fd3-8cb5-63e7313e55f0
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery39192682-576f-4fd3-8cb5-63e7313e55f0

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
11583-Texto do Artigo-49359-1-10-20220602.pdf
Size:
1.81 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: