Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Relatório de Estágio

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
DM_CristianaTeixeira_2019.pdf647.81 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente Relatório de Estágio surge no âmbito do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e contempla as vivências, reflexões e aprendizagens da mestranda nos contextos de Educação Pré-Escolar e 1.º Ciclo do Ensino Básico, espelhando o percurso realizado pela mesma em ambas as valências. Neste documento são abordadas e explanadas as características dos contextos educativos e os pressupostos teóricos, aliados à mobilização de conhecimentos metodológicos, científicos, pedagógicos e didáticos em que as práticas educativas assentaram. A par disso enquadra-se a metodologia de investigação-ação por fomentar intervenções com intencionalidade educativa, baseadas num caráter reflexivo e investigativo, que devem ser características de uma postura indagadora de um profissional docente. Desta forma, a educação Pré-Escolar e o 1.º Ciclo do Ensino Básico, apesar de se pautarem por referentes distintos, sustentam-se na mesma base: proporcionar oportunidades significativas e amplas à criança. Neste sentido, defendendo uma perspetiva socioconstrutivista da aprendizagem, que fundamentou toda a prática desenvolvida nos contextos, a criança tornou-se a protagonista na construção do seu próprio conhecimento. Neste processo de aprendizagem, o docente adquire a função de orientador através da valorização das suas necessidades, conceitos prévios e interesses, que possibilitaram o desenvolvimento de uma prática integradora e diferenciada. O percurso formativo explanado neste documento possibilitou, então, a construção de um perfil duplo, assente num processo de colaboração e reflexão constante. Tal processo constituiu um elemento basilar para a evolução profissional e pessoal.
This internship report comes within the scope of the Master’s degree in Pre- School Education and Primary Education and contemplates the experiences, reflections and learning opportunities of the graduate student in the context of Pre-School Education and Primary Education, mirroring the path taken by the graduate in both options. In this document the characteristics of the different contexts of education are approached and explained, allied with the use of methodological, scientific, pedagogical and didatics knowledge in which educational practices were based. At the same time the investigation-action methodology fits in the matter that the interventions with educative intentionality occur based on the reflective and investigative character, that must be characteristics of the inquiring posture that a teaching professional must have. Like so Pre-School Education and Primary Education are different in their theory aspect they both have the same endgame: to provide significant and broad opportunities for the children. With this in mind and defending a social constructivist perspective of the process of learning, which was the back bone of all the practices in the contexts, the child has become the leading figure in the construction of their own knowledge. In this process of learning the teacher acquires the purpose of advisor through the appreciation of their needs, previous concepts and interests that make possible the development of an integrative and differentiated practice. The formation journey explained in this document has made possible a construction of a double profile with the foundations of a process based on collaboration and constant consideration, and these elements being fundamental for the development both in professional and personal level of the graduate.

Description

Keywords

Criança Educação Desenvolvimento Reflexão Colaboração Children Education Development Considerantion Colaboration

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação

CC License