Repository logo
 
Publication

Exploring the Cinematic Legacy of the Cold War: "Rambo" as a Propaganda Tool

datacite.subject.fosGestãopt_PT
dc.contributor.advisorSantos, Clara Maria Laranjeira Sarmento e
dc.contributor.authorAraújo, Alexandra Ribeiro
dc.date.accessioned2024-01-15T09:54:36Z
dc.date.available2024-01-15T09:54:36Z
dc.date.issued2023-11-20
dc.description.abstractThis dissertation intends to prove that the three movies of the “Rambo” franchise produced in the 1980s decade were used as a Cold War propaganda tool. With that being stated, there is also the presentation of the concepts of Popular Culture and Mass Culture as well as the historical and political context of the Cold War, with a chapter specifically dedicated to cinema during this conflict. The object of study of this dissertation is the series of three movies, “First Blood” (1982), “Rambo: First Blood Part II” (1985), and “Rambo III” (1988), that will be used as a standpoint to analyse the Vietnam War, the Afghan War, Rambo’s character as the all-American hero, and the Soviets as the villains, all of them considered as elements of Cold War propaganda. Themes such as the role of action movies in the construction of stereotypes as well as the massification of the War during the 1980s are also going to be explored. Besides this, the dissertation also tries to understand whether Cinema during the Cold War can be considered as a vehicle of intercultural communication. In order to achieve this purpose, the methodology used is based on qualitative methods of investigation. To elaborate this work, the study of articles, books, images, movies, newspaper articles, and other existing dissertations on the topic was fundamental.pt_PT
dc.description.abstractEsta dissertação tem como objetivo comprovar que os três filmes do franchise “Rambo” produzidos na década de 1980 foram utilizados como uma ferramenta de propaganda durante a Guerra Fria. Nesta dissertação, também são desenvolvidos os conceitos de Cultura Popular e Cultura de Massas, bem como a apresentação do contexto histórico e político da Guerra Fria, com um capítulo especificamente dedicado ao cinema durante este conflito. O objeto de estudo desta dissertação são os três filmes: “First Blood” (1982), “Rambo: First Blood Parte II” (1985) e “Rambo III” (1988), que serão utilizados como um instrumento para analisar a Guerra do Vietname, a Guerra do Afeganistão, a personagem de Rambo como representação do herói americano e os agentes soviéticos como representação dos vilões, todos eles considerados como sendo elementos de propaganda da Guerra Fria. Serão também explorados temas como o papel dos filmes de acção na construção de estereótipos, bem como a massificação da Guerra durante a década de 1980. Além disso, a dissertação procura também compreender se o Cinema durante a Guerra Fria pode ser considerado um veículo de comunicação intercultural. Para atingir este objetivo, foram utilizados métodos qualitativos de investigação, como o estudo de artigos científicos, livros, imagens, filmes, artigos de jornais e outras dissertações existentes sobre o tema.pt_PT
dc.identifier.tid203463650pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.22/24457
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectPopular culturept_PT
dc.subjectCinemapt_PT
dc.subjectAction moviespt_PT
dc.subjectCold warpt_PT
dc.subjectPropagandapt_PT
dc.subjectCultura popularpt_PT
dc.subjectFilmes de açãopt_PT
dc.subjectGuerra friapt_PT
dc.titleExploring the Cinematic Legacy of the Cold War: "Rambo" as a Propaganda Toolpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameEstudos Interculturais para Negóciospt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Alexandra_Araujo_MISB_2023.pdf
Size:
1004.24 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: