Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Relatório de Estágio de Elsa Maria Teixeira da Costa

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
DM_Elsa Costa_2024.pdf472.33 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente relatório de estágio integra-se na unidade curricular Prática Educativa Supervisionada em Educação Pré-Escolar pertencente ao Mestrado em Educação Pré-Escolar. Este descreve e reflete a ação desenvolvida pela mestranda nos contextos de creche e de educação pré-escolar, nomeadamente numa sala com crianças de um ano e numa sala com crianças de quatro anos. Este documento analisa tanto aspetos legais que sustentam a prática, como referentes teóricos presentes ao longo da ação pedagógica. Dada a importância do meio envolvente como parte da aprendizagem da criança, serão caraterizados aspetos como a instituição de estágio, a sala de atividades e o grupo de crianças. Para além disto, será caraterizado a metodologia adotada, sendo esta uma aproximação à metodologia de investigação-ação, considerando processos de observação, planificação, avaliação e reflexão, de modo a perspetivar a melhoria do processo educativo. O documento inclui, ainda, a descrição e reflexão sobre as ações desenvolvidas nos contextos, abordando a interação adulto-criança e articulando aspetos teóricos com as práticas. Assim, o relatório tenciona mostrar aprendizagens realizadas pelas crianças e, também, aspetos relevantes que colaboraram para o desenvolvimento das competências profissionais da mestranda.
This internship report is part of the curricular unit Supervised Educational Practice in Pre-School Education belonging to the Master's Degree in Pre-School Education. It describes and reflects the action developed by the master's student in the contexts of nursery and pre-school, namely in a room with one-year-old children and in a room with four-year-olds. This document analyzes both legal aspects that sustain the practice, as well as theoretical references present throughout the pedagogical action. Given the importance of the environment as part of the child's learning, aspects such as the internship institution, the activity room and the group of children will be characterized. In addition, the methodology adopted will be characterized, which is an approximation to the action-research methodology, considering processes of observation, planning, evaluation and reflection, in order to envision the improvement of the educational process. The document also includes a description and reflection on the actions developed in the contexts, addressing the adult-child interaction and articulating theoretical aspects with practices. Thus, the report intends to show the learning carried out by the children and also relevant aspects that contributed to the development of the master's student's professional skills.

Description

Keywords

Criança Educação pré-escolar Interação adulto-criança Reflexão Ação Child Preschool Adult-child interaction Reflection Action

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação

CC License