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Optimization and analysis of heavy duty steel packaging structure using numerical finite element analysis

datacite.subject.fosEngenharia e Tecnologia
datacite.subject.sdg09:Indústria, Inovação e Infraestruturas
dc.contributor.advisorCampilho, Raul Duarte Salgueiral Gomes
dc.contributor.authorSILVA, LUCAS LAGES
dc.date.accessioned2025-09-08T11:46:28Z
dc.date.available2025-09-08T11:46:28Z
dc.date.issued2025-07-14
dc.description.abstractThe increasing demand for safer, more sustainable, and more efficient transport solutions is driving innovation in the packaging industry, particularly in the context of heavy and voluminous cargo. Despite the standardisation of pallets, discrepancies persist in the protection of large equipment, necessitating the development of more robust and adaptable structures. This thesis focuses on developing and optimising a heavy-duty steel packaging structure for the safe and efficient transportation of heavy and oversized shafts. The project addresses critical challenges relating to load securing, operational safety, and logistical efficiency. The research methodology is based on a structured approach incorporating a literature review, design synthesis and validation, and iterative structural optimisation using Finite Element Analysis (FEA). Design Science Research (DSR) was adopted to ensure a systematic, application-oriented design process. Ashby’s method was used to select structural solutions that focus on strength, durability, and manufacturability. Several design iterations were developed to accommodate various handling and transport conditions, such as lifting, stacking, and forklift compatibility. The final packaging solution incorporates functional elements such as adjustable axial brakes, lashing points, forklift entry channels, and stackable elements to improve usability and adaptability. FEA simulations confirmed compliance with mechanical resistance criteria, particularly von Mises stress limits, thereby ensuring the structural integrity of the solution. Furthermore, the packaging design contributes to sustainability goals by reducing long-term costs and minimising environmental impact through extending the product's life and increasing its potential for reuse.eng
dc.description.abstractA crescente procura por soluções de transporte mais seguras, sustentáveis e eficientes está a impulsionar a inovação na indústria de embalagens, particularmente no contexto de cargas pesadas e volumosas. Apesar da padronização das paletes, persistem discrepâncias na proteção de equipamentos de grande porte, exigindo o desenvolvimento de estruturas mais robustas e adaptáveis. Esta tese centra-se no desenvolvimento e otimização de uma estrutura de embalagem de aço resistente para o transporte seguro e eficiente de eixos pesados e de grandes dimensões. O projeto aborda desafios críticos relacionados com a fixação da carga, a segurança operacional e a eficiência logística. A metodologia de investigação baseia-se numa abordagem estruturada que incorpora uma revisão da literatura, síntese e validação do projeto e otimização estrutural iterativa utilizando Método de Elementos Finitos (MEF). Foi adotada a metodologia Design Science Research (DSR) para garantir um processo de design sistemático e orientado para a aplicação. Foi utilizado o método de Ashby para selecionar soluções estruturais que se concentram na resistência, durabilidade e capacidade de fabrico. Foram desenvolvidas várias iterações de design para acomodar várias condições de manuseamento e transporte, tais como elevação, empilhamento e compatibilidade com empilhadores. A solução final de embalagem incorpora elementos funcionais, tais como travões axiais ajustáveis, pontos de amarração, canais de entrada para empilhadores e elementos empilháveis para melhorar a usabilidade e a adaptabilidade. As simulações pelo MEF confirmaram a conformidade com os critérios de resistência mecânica, particularmente os limites de tensão de von Mises, de forma a garantir a integridade estrutural da solução. Além disso, o design da embalagem contribui para os objetivos de sustentabilidade, reduz os custos a longo prazo e minimiza o impacto ambiental através do prolongamento da vida útil do produto e do aumento do seu potencial de reutilização.por
dc.identifier.tid203995937
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.22/30411
dc.language.isoeng
dc.rights.uriN/A
dc.subjectPallet
dc.subjectHeavy-Duty Steel Packaging Structure
dc.subjectStacking system
dc.subjectLashing solutions
dc.subjectStructure design iterations
dc.subjectHeavy shaft
dc.subjectNEFAB
dc.subjectCAD
dc.subjectPalete
dc.subjectEstrutura de embalagem de aço para cargas pesadas
dc.subjectSistema de empilhamento
dc.subjectSoluções de amarração
dc.subjectIterações do projeto da estrutura
dc.subjectEixo pesado
dc.titleOptimization and analysis of heavy duty steel packaging structure using numerical finite element analysiseng
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
thesis.degree.nameMestrado em Engenharia Mecânica

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