| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 5.67 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este ensaio investiga o conceito de female gaze e a sua relação com a montagem cinematográfica, propondo uma reflexão sobre como a forma de olhar pode construir novas formas de representar a experiência feminina. Através da análise teórica e prática, com destaque para a curta-metragem Mais Alto (2025), explora-se como escolhas de enquadramento, ritmo e silêncio podem contribuir para um espaço que incita a intimidade, a empatia e a subjetividade feminina. Assim sendo, este ensaio debruça-se sobre o papel da montagem na transformação do modo como vemos, pensamos e sentimos personagens femininas no cinema.
This essay investigates the concept of the female gaze and its relationship with film editing, proposing a reflection on how the gaze can create new ways of representing women experiences. Through both theorical and pratical analysis, with focus on the short film Mais Alto, it explores how choices of framing, pace, and silence can contribute to a cinematic space that fosters intimacy, empathy and feminine subectivity. Accordingly, this essay focuses on the role of editing in transforming the way we see, think and experience female characters in cinema.
This essay investigates the concept of the female gaze and its relationship with film editing, proposing a reflection on how the gaze can create new ways of representing women experiences. Through both theorical and pratical analysis, with focus on the short film Mais Alto, it explores how choices of framing, pace, and silence can contribute to a cinematic space that fosters intimacy, empathy and feminine subectivity. Accordingly, this essay focuses on the role of editing in transforming the way we see, think and experience female characters in cinema.
Description
Trabalho de projeto
Keywords
Female gaze Montagem Cinema Feminismo Empatia Intimidade Sexualidade Editing Feminism Empathy Intimacy Sexuality
