| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 2.95 MB | Adobe PDF |
Authors
Terra, Ana Lúcia
Advisor(s)
Abstract(s)
Nesta comunicação serão apresentadas algumas reflexões sobre a situação atual e os desafios contextuais para a formação na área da Ciência da informação ministrada na ESEIG, incluindo a Licenciatura em Ciências e Tecnologias da Documentação e Informação (CTDI), bem como os Cursos de Especialização Pós-Graduada em lnformação Empresarial e em Gestão de Bibliotecas Escolares. Procurar-se-á refletir sobre o contributo do formato destes novos planos de estudo para a emergência e consolidação da Ciência da Informação, em Portugal, enquanto ciência, campo de ensino e âmbito de atuação profissional.
Será analisado o contexto multidimensional, incluindo atividades e ambientes, do exercício profissional dos diplomados em CTDI e dos pós-graduados em lnformação Empresarial e em Gestão de Bibliotecas Escolares, exigindo competências diversificadas e complementares. Serão enfatizadas as competências necessárias para a formação de um profissional vocacionado para a gestão da informação e do conhecimento, tanto para a realidade específica dos serviços de informação como para o âmbito mais lato das organizações. Considerando a heterogeneidade semântica da designação "profissional da informação" refletir-se-á sobre a procura de uma afirmação identitária em paralelo com a necessidade de abertura a novas realidades sociotécnicas.
This communication we will present some reflections on the current situation and the contextual challenges for the training in Information Science held by ESEIG, including the Bachelor of Library and Information Sciences and Technologies (LIST) and the postgraduate courses in Business Information and in School Libraries Management. The contribution of these new curricula for the emergence and consolidation of Information Science in Portugal, as a science, a teaching field and a professional practice will be analysed. The multidimensional context, including activities and environments, where LIST graduates, Business Information postgraduates and School Libraries Management postgraduates will develop their professional activity, is also discussed. The skills required for the formation of a professional devoted to the management of information and knowledge, to the specific reality of information services and for the wider scope of organizations, will be emphasized. Considering the semantic heterogeneity of the term “information professional”, the statement of identity will be analyzed in parallel with the need for openness to new sociotechnical realities.
This communication we will present some reflections on the current situation and the contextual challenges for the training in Information Science held by ESEIG, including the Bachelor of Library and Information Sciences and Technologies (LIST) and the postgraduate courses in Business Information and in School Libraries Management. The contribution of these new curricula for the emergence and consolidation of Information Science in Portugal, as a science, a teaching field and a professional practice will be analysed. The multidimensional context, including activities and environments, where LIST graduates, Business Information postgraduates and School Libraries Management postgraduates will develop their professional activity, is also discussed. The skills required for the formation of a professional devoted to the management of information and knowledge, to the specific reality of information services and for the wider scope of organizations, will be emphasized. Considering the semantic heterogeneity of the term “information professional”, the statement of identity will be analyzed in parallel with the need for openness to new sociotechnical realities.
Description
Keywords
Ciência da informação - Ensino Profissional da informação Gestão da informação Information science - Education Information professional Information management
