Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Reading fluency of higher education students

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
ART_Ana Sucena.pdf436.49 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

The literature that links career development with reading skills is scarce. This study seeks to fill this gap, for which the reading f luency of college students was analyzed, taking into account the choice of more/less desirable courses. Desirability is based on the classifications for college access. 211 students participated in the study, 132 female, attending four courses: Mechanical Engineering, Health, Psychology, and Education, in three Portuguese Public Universities. The instruments used were the sociodemographic form and the Teste de Idade de Leitura (Reading Age Test – TIL). The results indicated that students attending less desirable courses (i.e., Education and Health) are significantly less fluent and; students who score lower on reading fluency are more likely to belong to the Education course. This study stresses the importance of the distribution of students by the different areas of studies should not reflect reading fluency asymmetries.
A literatura que articula o desenvolvimento de carreira com a leitura é escassa. Este estudo teve como objetivo analisar a fluência leitora de estudantes universitários, considerando a escolha de cursos mais/menos desejados. A desejabilidade tem por base as classificações de acesso ao Ensino Superior. Participaram 211 estudantes, 132 de sexo feminino, a frequentar quatro cursos: Engenharia Mecânica, Saúde, Psicologia e Educação, em três instituições públicas de ensino superior portuguesas. Os instrumentos utilizados foram ficha sociodemográfica e Teste da Idade de Leitura- TIL. Os resultados indicaram que estudantes de cursos menos desejados (i.e., Educação e Saúde) são significativamente menos fluentes e; estudantes com menor fluência leitora são mais prováveis de pertencerem à Educação. Este estudo destaca a importância da distribuição pelas diferentes áreas de estudo não ser um espelho de assimetrias ao nível de competências leitoras.

Description

Keywords

College students Reading Fluency Occupational choice

Pedagogical Context

Citation

Sucena, A., Marques, C., Silva, A., & Carneiro, J. F. (2022). Reading Fluency of Higher Education Students. Paidéia (Ribeirão Preto), 32, e3240. https://doi.org/10.1590/1982-4327e3240

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Universidad Complutense de Madrid

CC License

Altmetrics