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Literacia da informação e os serviços de informação no ensino superior: o caso da Faculdade de Economia da Universidade do Porto

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In higher education the process of learning is flexible and structural. At a pedagogical level, methods and techniques are used to stimulate new forms of study where information literacy competences play a decisive role. The rapid changes in society, the unrestrained production of information, the galloping evolution of technologies are challenging for the information services and demand from them constant answers and adaptations. Services are faced with constraints that they try to overcome by inventing and reinventing ways to stay alive within organisations and to respond to users' demands. Information professionals are taking on different roles, developing skills and adapting to the new information age, where digital information reigns and is spread worldwide by rapid communications and sophisticated technological means. In a changing reality, it is urgent to assess whether services are, in the field of information literacy, developing activities that enrich the community and communicate effectively. The purpose of this master thesis is to assess to what extent information services contribute to the development and improvement of information literacy skills in higher education. The work is developed with a quantitative and qualitative approach, in the form of a case study in an observable reality at the Faculty of Economics of the University of Porto and uses surveys and interviews as data collection techniques. The results of the surveys and interviews reveal that the academic community is not aware of the activities developed by the library and the resources it provides and that there is a low participation in information literacy training activities. Gaps in information literacy skills are detected in relevant areas such as bibliographic research and information ethics. In this context, future perspectives are presented in order to mitigate and combat the shortcomings identified, namely at the level of training planning and marketing.
No ensino superior a aprendizagem é flexível e estrutural, a nível pedagógico são utilizados métodos e técnicas que estimulam novas formas de estudo onde as competências em literacia da informação assumem um papel determinante. As rápidas mudanças na sociedade, a produção desmedida de informação, a evolução galopante das tecnologias são desafiantes para os serviços de informação e exigem destes respostas e adaptações constantes. Os serviços deparam-se com constrangimentos que tentam colmatar inventando e reinventando formas para se manterem vivos no seio das organizações e responderem às exigências dos utilizadores. Os profissionais de informação desdobram-se em diferentes funções, desenvolvem novas competências e adaptam-se à nova era da informação, onde a informação digital impera e se propaga à escala mundial por comunicações rápidas e meios tecnológicos sofisticados. Numa realidade em mudanças, urge avaliar se os serviços estão, no domínio da literacia da informação, a desenvolver atividades que enriquecem a comunidade e a comunicar eficazmente. O propósito deste trabalho é aferir em que medida os serviços de informação contribuem para o desenvolvimento e aperfeiçoamento das competências em literacia da informação no ensino superior. O trabalho é desenvolvido com abordagem quantitativa e qualitativa, na forma de estudo de caso numa realidade observável na Faculdade de Economia da Universidade do Porto e utiliza como técnicas de recolha de dados questionários e entrevistas. Os resultados dos questionários e entrevistas revelam desconhecimento de parte da comunidade académica de atividades desenvolvidas pela biblioteca bem como os recursos que esta disponibiliza e verifica-se uma baixa participação nas ações de formação para a literacia da informação. Detetam-se lacunas ao nível das competências de literacia de informação em matérias relevantes como pesquisa bibliográfica e ética informacional. Neste contexto são apresentadas perspectivas futuras de forma a minorar e combater as falhas identificadas nomeadamente a nível do planeamento da formação e marketing.

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Literacia da informação Serviços de informação Ensino superior Estudantes Marketing em bibliotecas Information literacy Information services Hhigher education Students Marketing in libraries

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