Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.61 MB | Adobe PDF |
Authors
Abstract(s)
O presente relatório de estágio procura relacionar a prática da improvisação ao piano com o estudo do repertório e exercícios técnicos pianísticos no ensino especializado de Música, no âmbito da unidade curricular de Prática de Ensino Supervisionada do Mestrado em Ensino de Música (Instrumento – piano) da Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo.
No primeiro capítulo, é feita uma apresentação da escola onde foi realizado o estágio, o Centro de Cultura Musical, descrevendo a sua missão, metas e objectivos, áreas de intervenção, atividades e estrutura organizacional. No segundo capítulo, são expostas as observações e planificações das aulas observadas e dadas no contexto do estágio (onde foi integrada a improvisação), assim como algumas considerações sobre estas, em articulação com o terceiro capítulo – onde, através de um estudo de índole metodológico qualitativo, é elaborada uma proposta para os primeiros passos do Ensino Básico de Música, sendo explanadas as várias vertentes musicais onde a prática da improvisação pode ser benéfica. Estas vertentes incluem a análise harmónica, a memorização, a audiação e a ansiedade de performance, entre outras.
This internship report seeks to relate the practice of piano improvisation with the study of repertoire and technical piano exercises in specialized music education, within the curricular unit of Supervised Teaching Practice of the Master in Music Teaching (Instrument - piano) of the Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo. In the first chapter, a presentation is made of the school where the internship took place, the Centro de Cultura Musical, describing its mission, goals and objectives, areas of intervention, activities and organizational structure. In the second chapter, the observations and planification of the classes observed and given in the context of the internship (where improvisation was integrated) are exposed, as well as some considerations on these, in conjunction with the third chapter – where, through qualitative research, a proposal for the first steps of Basic Music Education is prepared, explaining the various musical aspects where the practice of improvisation can be beneficial. These aspects include harmonic analysis, memorization, listening and performance anxiety, among others.
This internship report seeks to relate the practice of piano improvisation with the study of repertoire and technical piano exercises in specialized music education, within the curricular unit of Supervised Teaching Practice of the Master in Music Teaching (Instrument - piano) of the Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo. In the first chapter, a presentation is made of the school where the internship took place, the Centro de Cultura Musical, describing its mission, goals and objectives, areas of intervention, activities and organizational structure. In the second chapter, the observations and planification of the classes observed and given in the context of the internship (where improvisation was integrated) are exposed, as well as some considerations on these, in conjunction with the third chapter – where, through qualitative research, a proposal for the first steps of Basic Music Education is prepared, explaining the various musical aspects where the practice of improvisation can be beneficial. These aspects include harmonic analysis, memorization, listening and performance anxiety, among others.
Description
Keywords
Improvisação Piano Ensino especializado de música Análise harmónica Memorização Audiação Ansiedade de performance Improvisation Specialized music education Harmonic analysis Memorization Audiation Performance anxiety