| dc.contributor.author | Bevill, Whitney | |
| dc.date.accessioned | 2024-02-07T12:01:01Z | |
| dc.date.available | 2024-02-07T12:01:01Z | |
| dc.date.issued | 2022 | |
| dc.description.abstract | This paper explores howthe COVID pandemicand other geopolitical eventshighlighted the need for information literacy(IL)instruction in universities. Weargue that teaching students to understand how corporatized information resources exist for profit is a cornerstone of helping transform them into responsible digital citizens and information-literate learners in the world. In this study, weexplain misinformation and disinformation, then explore how our current information systemspreads and nurtures this “disruptive communication” (Bennett &Livingston,2021). Next, weprovideexamples of how academic librariesresponded to the pandemic and sought to combat disruptive communication. This is contrasted with the catastrophic consequences witnessed worldwide due to the spread of misinformation and disinformation. To underscore the paramount importance of this, weprovide examples of the outcomes of mis-/disinformation campaigns—including an attempted coup d’état.Because we have witnessed the devastation that a lack of IL can engender, it is evident that it should therefore be included in all university courses.weprovide a handful ofsuggestionsfor instructors, along with teaching resourcesand other suggestions for further research. | pt_PT |
| dc.description.abstract | Este estudo explora como a pandemia da COVID e outros eventos geopolíticos destacaram a necessidade ensinar literacia informacional (IL) nas universidades. Neste estudo, defendemos que ensinar os estudantes que os de recursos de informação corporativos têm fins lucrativos é uma pedra angular para os ajudar a transformar em cidadãos digitais responsáveis e com literacia informacional. Neste estudo, explica-se o que é informação errada e desinformação e explora-se como o nosso sistema de informação atual dissimina e alimenta esta "comunicação confusa" (Bennett & Livingston, 2021). A seguir, dão-se exemplos de como as bibliotecas das universidades responderam à pandemia e procuraram combater a comunicação confusa. Contrasta-se esta prática com as consequências catastróficas testemunhadas em todo o mundo, devido à disseminação de informação errada e desinformação. Para sublinhar a importância deste facto, dão-se exemplos de resultados de campanhas de informação errada e de desinformação -incluindo uma tentativa de coup d’état. As consequências negativas que testemunhámos devido à falta de IL leva-nos a sugerir que esta competência deve ser incluída em todos os cursos universitários, pelo que apresento algumas sugestões para professores, juntamente com recursos didáticos e outras sugestões para mais investigação. | pt_PT |
| dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
| dc.identifier.issn | 1645-1937 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.22/24974 | |
| dc.language.iso | eng | pt_PT |
| dc.publisher | Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto | pt_PT |
| dc.subject | Disinformation | pt_PT |
| dc.subject | Academic library | pt_PT |
| dc.subject | Information capitalism | pt_PT |
| dc.subject | Information literacy | pt_PT |
| dc.subject | COVID-19 | pt_PT |
| dc.subject | Desinformação | pt_PT |
| dc.subject | Capitalismo informacional | pt_PT |
| dc.subject | Biblioteca universitária | pt_PT |
| dc.subject | Literacia informacional | pt_PT |
| dc.title | Covid lessons on information literacy instruction | pt_PT |
| dc.type | other | |
| dspace.entity.type | Publication | |
| oaire.citation.conferencePlace | Porto | pt_PT |
| oaire.citation.endPage | 180 | pt_PT |
| oaire.citation.issue | 22 | pt_PT |
| oaire.citation.startPage | 161 | pt_PT |
| oaire.citation.title | Polissema: Revista de Letras do ISCAP | pt_PT |
| oaire.citation.volume | 1 | pt_PT |
| person.familyName | Bevill | |
| person.givenName | Whitney | |
| person.identifier.orcid | 0000-0001-6665-6326 | |
| rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
| rcaap.type | other | pt_PT |
| relation.isAuthorOfPublication | 66556009-115c-44e5-9250-f0e16014541b | |
| relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | 66556009-115c-44e5-9250-f0e16014541b |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- COVID+LESSONS+ON+INFORMATION+LITERACY+INSTRUCTION_final.pdf
- Size:
- 240.52 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format
License bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- license.txt
- Size:
- 1.71 KB
- Format:
- Item-specific license agreed upon to submission
- Description:
