Repository logo
 
Publication

Covid lessons on information literacy instruction

dc.contributor.authorBevill, Whitney
dc.date.accessioned2024-02-07T12:01:01Z
dc.date.available2024-02-07T12:01:01Z
dc.date.issued2022
dc.description.abstractThis paper explores howthe COVID pandemicand other geopolitical eventshighlighted the need for information literacy(IL)instruction in universities. Weargue that teaching students to understand how corporatized information resources exist for profit is a cornerstone of helping transform them into responsible digital citizens and information-literate learners in the world. In this study, weexplain misinformation and disinformation, then explore how our current information systemspreads and nurtures this “disruptive communication” (Bennett &Livingston,2021). Next, weprovideexamples of how academic librariesresponded to the pandemic and sought to combat disruptive communication. This is contrasted with the catastrophic consequences witnessed worldwide due to the spread of misinformation and disinformation. To underscore the paramount importance of this, weprovide examples of the outcomes of mis-/disinformation campaigns—including an attempted coup d’état.Because we have witnessed the devastation that a lack of IL can engender, it is evident that it should therefore be included in all university courses.weprovide a handful ofsuggestionsfor instructors, along with teaching resourcesand other suggestions for further research.pt_PT
dc.description.abstractEste estudo explora como a pandemia da COVID e outros eventos geopolíticos destacaram a necessidade ensinar literacia informacional (IL) nas universidades. Neste estudo, defendemos que ensinar os estudantes que os de recursos de informação corporativos têm fins lucrativos é uma pedra angular para os ajudar a transformar em cidadãos digitais responsáveis e com literacia informacional. Neste estudo, explica-se o que é informação errada e desinformação e explora-se como o nosso sistema de informação atual dissimina e alimenta esta "comunicação confusa" (Bennett & Livingston, 2021). A seguir, dão-se exemplos de como as bibliotecas das universidades responderam à pandemia e procuraram combater a comunicação confusa. Contrasta-se esta prática com as consequências catastróficas testemunhadas em todo o mundo, devido à disseminação de informação errada e desinformação. Para sublinhar a importância deste facto, dão-se exemplos de resultados de campanhas de informação errada e de desinformação -incluindo uma tentativa de coup d’état. As consequências negativas que testemunhámos devido à falta de IL leva-nos a sugerir que esta competência deve ser incluída em todos os cursos universitários, pelo que apresento algumas sugestões para professores, juntamente com recursos didáticos e outras sugestões para mais investigação.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.issn1645-1937
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.22/24974
dc.language.isoengpt_PT
dc.publisherInstituto Superior de Contabilidade e Administração do Portopt_PT
dc.subjectDisinformationpt_PT
dc.subjectAcademic librarypt_PT
dc.subjectInformation capitalismpt_PT
dc.subjectInformation literacypt_PT
dc.subjectCOVID-19pt_PT
dc.subjectDesinformaçãopt_PT
dc.subjectCapitalismo informacionalpt_PT
dc.subjectBiblioteca universitáriapt_PT
dc.subjectLiteracia informacionalpt_PT
dc.titleCovid lessons on information literacy instructionpt_PT
dc.typeother
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlacePortopt_PT
oaire.citation.endPage180pt_PT
oaire.citation.issue22pt_PT
oaire.citation.startPage161pt_PT
oaire.citation.titlePolissema: Revista de Letras do ISCAPpt_PT
oaire.citation.volume1pt_PT
person.familyNameBevill
person.givenNameWhitney
person.identifier.orcid0000-0001-6665-6326
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typeotherpt_PT
relation.isAuthorOfPublication66556009-115c-44e5-9250-f0e16014541b
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery66556009-115c-44e5-9250-f0e16014541b

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
COVID+LESSONS+ON+INFORMATION+LITERACY+INSTRUCTION_final.pdf
Size:
240.52 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: