Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Auditoria e o impacto nas organizações

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Ana_Guedes_MA_2021.pdf688.75 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The purpose of this dissertation is to understand what conditions organizations in carrying out audits. The legislation requires it in certain circumstances, however some companies, in which there is no obligation, choose to do it because of the advantages. It is also intended to understand the opinion of the auditors on the subject and how they are prepared to adapt their services to the needs of the market. To undertake this investigation, a theoretical exposition of the subject was carried out, analyzing previous studies and the analysis of surveys to organizations in order to understand the impact that the performance of an audit has on companies and if they recognize the added value that can result from it. This study also comprises a questionnaire with open questions for auditors to understand the perception that companies have in relation to auditing, auditing in general and its evolution. In general, the results suggest that audits have a positive and fundamental role as they add value to organizations, improving the efficiency of processes and helping to maintain their presence in the market. They guide entities and enable the prevention and detection of errors and fraud, contributing to the maintenance of a good reputation. Auditors understand the needs of the market and intend to adapt to its needs, but they need a deep change and investments in technology so that the practice of the profession could be faster.
O objetivo desta dissertação é compreender o que condiciona as organizações na realização de auditorias. A legislação obriga à sua realização em determinadas circunstâncias, no entanto algumas empresas, nas quais não há obrigatoriedade, optam por fazê-lo dadas as vantagens. Pretende-se, ainda, entender a opinião dos auditores quanto ao tema e de que forma estão dispostos a adequar os seus serviços às necessidades do mercado. Para elaborar esta investigação foi realizada uma exposição teórica do tema, através da consulta de estudos anteriores e a análise de um questionário a organizações de modo a entender o impacto que a realização de uma auditoria tem nas empresas e se estas reconhecem as mais valias que daí podem resultar. Este estudo compreende, também, um questionário de perguntas abertas a auditores para entender a perceção que têm das empresas relativamente à realização de auditorias, da auditoria em geral e da sua evolução. De um modo geral os resultados sugerem que as auditorias têm um papel positivo e fundamental pois acrescentam valor às organizações, melhorando a eficácia de processos e ajudando à manutenção da sua presença no mercado. Orientam as entidades e possibilitam a prevenção e deteção de erros e fraudes, contribuindo para a manutenção de uma boa reputação. Os auditores compreendem a evolução das necessidades do mercado e pretendem adaptar-se, mas necessitam de uma mudança abrangente e de investimentos em tecnologia para que o exercício da profissão seja mais célere.

Description

Keywords

Auditoria interna Auditoria externa Auditoria voluntária Cultura de auditoria Internal audit External audit Voluntary audit Audit culture

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License