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Abstract(s)
A ocorrência de fenómenos como deformações excessivas, deformações impostas, variações
de temperatura, fluência e retracção entre outros são responsáveis pela diminuição do
desempenho em serviço das estruturas de betão. Frequentemente, os projectistas valorizam
em demasia a verificação da segurança em relação aos estados limites últimos, dedicando
menos atenção à verificação dos estados limites de utilização, recorrendo a certas medidas
construtivas que em casos usuais poderão ser suficientes. Em casos especiais como vãos
consideráveis ou acções de elevada intensidade, estas medidas não garantem que a
estrutura apresente a funcionalidade e a durabilidade desejáveis, impondo-se a necessidade
de verificar os estados limites de utilização por métodos de cálculo mais fiáveis. Este
factor, pode ser determinante para evitar certas anomalias de difícil resolução.
A presente dissertação pretende documentar alguns métodos de cálculo utilizados no
controlo da fendilhação, na limitação das tensões e no controlo das deformações segundo
as mais recentes disposições regulamentares previstas para o efeito. Como os valores
obtidos com a aplicação destes métodos são aproximações ao comportamento real dos
elementos estruturais, procurou-se comparar estes resultados teóricos com situações reais,
de forma a avaliar a sua precisão e fiabilidade.
A degradação precoce das estruturas de betão, nem sempre se deve apenas à
desvalorização da verificação dos estados limites de utilização em fase de projecto. Como
os processos de produção destas estruturas são complexos e por vezes são negligenciadas
boas práticas de construção, são propostas neste trabalho resumidamente algumas medidas
construtivas que visam aumentar a durabilidade das estruturas e o seu desempenho em
serviço.
The occurrence of phenomena such as excessive deformations, imposed deformations, temperature changes, creep and shrinkage, among others, is responsible for the decreased service performance of concrete structures. Engineers often overvalue the verification of ultimate limit states and disregard the verification of service limit states by using some constructive measures which may be sufficient in usual cases. In special cases, such as long spans or high-intensity loads, these measures do not guarantee that the structures have the desired functionality and durability, thus requiring the verification of service limit states for more reliable results. This paper describes some calculation methods used to control the formation of cracks and excessive deformations according to the latest rules provided for that purpose. The values obtained with the application of these methods are approximations to the actual structural behavior. The comparison of these theoretical results with real situations is essential to assess their accuracy and reliability. The early deterioration of concrete structures is not always simply due to the underestimation of the verification of service limit states in the design stage. The production processes of these structures are complex and sometimes certain measures to reduce the pathological phenomena are neglected. Briefly, this work proposes some constructive measures to increase the durability of structures and their performance in service.
The occurrence of phenomena such as excessive deformations, imposed deformations, temperature changes, creep and shrinkage, among others, is responsible for the decreased service performance of concrete structures. Engineers often overvalue the verification of ultimate limit states and disregard the verification of service limit states by using some constructive measures which may be sufficient in usual cases. In special cases, such as long spans or high-intensity loads, these measures do not guarantee that the structures have the desired functionality and durability, thus requiring the verification of service limit states for more reliable results. This paper describes some calculation methods used to control the formation of cracks and excessive deformations according to the latest rules provided for that purpose. The values obtained with the application of these methods are approximations to the actual structural behavior. The comparison of these theoretical results with real situations is essential to assess their accuracy and reliability. The early deterioration of concrete structures is not always simply due to the underestimation of the verification of service limit states in the design stage. The production processes of these structures are complex and sometimes certain measures to reduce the pathological phenomena are neglected. Briefly, this work proposes some constructive measures to increase the durability of structures and their performance in service.
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Keywords
Fendilhação Deformações excessivas Comportamento em serviço Abertura de fendas Cracking Excessive deformations In service Opening of cracks
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Publisher
Instituto Politécnico do Porto. Instituto Superior de Engenharia do Porto