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The impact of Data-Driven Marketing on the consumer spectrum

datacite.subject.fosGestãopt_PT
dc.contributor.advisorReis, José Luís Tavares Pires Dias dos
dc.contributor.advisorSousa, Jorge Remondes de
dc.contributor.authorMainsel, Inês Isabel Vasconcelos
dc.date.accessioned2024-09-20T07:51:36Z
dc.date.available2024-09-20T07:51:36Z
dc.date.issued2024-07-09
dc.description.abstractCompanies must put themselves in the role of the customer and map out the customer journey, which allows them to capture the customer's attention more effectively and fully optimize the experience. This practice helps companies better understand their customers, identify possible obstacles during the purchase and conversion process, and thus improve performance. By thinking like the customer, it is possible to personalize campaigns and loyalty actions and offer added value over the competition. This customer-centric approach helps ensure that the company's actions are developed to meet the customer's needs and expectations, resulting in a more meaningful and satisfying experience. The study highlights the importance of strategic data use in marketing and the need to adapt business practices to the digital world. Moreover, this study aims to understand how Data-Driven Marketing influences the consumer spectrum in an online environment. A data-driven marketing strategy is essential for understanding consumer behavior and making informed decisions. Data analysis, strategy personalization, and customer-centric practices are fundamental to companies' success. The content covers crucial aspects of adapting to a constantly evolving digital environment and understanding the impact of data-driven marketing. As a result, the main findings show the importance attributed by marketing professionals to decision-making through the development of data-driven marketing components. The data's applicability level and, consequently, the influence on the consumer varies between companies. It is affected by proximity and sensitivity to the public and sector of activity. The conclusions, therefore, show that companies shape themselves according to the imposed culture, openness, and the possibility of implementation. It was also concluded that, in general, the development of these capabilities positively impacted performance and the achievement of marketing objectives.pt_PT
dc.description.abstractAs empresas devem colocar-se no papel do cliente e traçar o percurso do cliente, o que lhes permite captar a atenção do cliente de forma mais eficaz e otimizar totalmente a experiência. Esta prática ajuda as empresas a compreender melhor quem são os clientes, a identificar possíveis obstáculos durante o processo de compra e conversão e, assim, a melhorar o desempenho. Ao pensar como o cliente, é possível personalizar campanhas, ações de fidelização e uma oferta de valor acrescentado, em relação à concorrência. Esta abordagem centrada no cliente ajuda a garantir que as ações da empresa são desenvolvidas, tendo em conta as necessidades e expectativas do cliente, resultando numa experiência mais significativa e satisfatória. Ao longo do estudo, é destacada a importância da utilização estratégica dos dados no marketing e a necessidade de adaptar as práticas empresariais ao mundo digital. Além disso, este estudo tem como objetivo compreender de que forma o Data-Driven Marketing influencia o espetro do consumidor num ambiente online. Uma estratégia de marketing baseada em dados é essencial para compreender o comportamento do consumidor e tomar decisões informadas. A análise de dados, a personalização de estratégias e a implementação de práticas centradas no cliente são fundamentais para o sucesso das empresas. A adaptação a um ambiente digital em constante evolução e a compreensão do impacto do marketing baseado em dados são aspectos cruciais abordados no conteúdo. Assim, como principais resultados surge a importância atribuída pelos profisssionais de marketing à tomada de decisão, pelo desenvolvimento de componentes de Data-Driven Marketing. Bem como o nível de aplicabilidade dos dados e, consequentemente, a influência no consumidor varia entre empresas e é afetado, pela proximidade, sensibilidade ao público e sector de atividade. Logo, as conclusões mostram que as empresas se moldam consoante a cultura imposta, a abertura e a possibilidade de implementação. Concluiu-se ainda que, de uma forma geral, o desenvolvimento destas capacidades teve um impacto positivo no desempenho e na concretização dos objetivos de marketing.pt_PT
dc.identifier.tid203699289pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.22/26063
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectConsumer spectrumpt_PT
dc.subjectCustomer-centricitypt_PT
dc.subjectData-driven marketingpt_PT
dc.subjectStrategic planningpt_PT
dc.subjectEspectro do consumidorpt_PT
dc.subjectPlaneamento estratégicopt_PT
dc.subjectFoco no consumidorpt_PT
dc.subjectMarketing orientado por dadospt_PT
dc.titleThe impact of Data-Driven Marketing on the consumer spectrumpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMarketing Digitalpt_PT

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