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Districting in last-mile delivery routing: Route creation using shortest Hamiltonian path-based algorithms

datacite.subject.fosEngenharia e Tecnologiapt_PT
dc.contributor.advisorRamos, António José Galrão
dc.contributor.authorSilva, José Miguel Ribeiro e
dc.date.accessioned2024-10-15T15:05:03Z
dc.date.embargo2025-09-15
dc.date.issued2024-07-19
dc.description.abstractDistricting can reduce the complexities of delivery problems by segmenting its dimensions while facilitating drivers’ familiarity with their work areas, fostering personal connections with customers, and enhancing satisfaction. This dissertation presents and evaluates multiple heuristics for route creation intending to identify the most efficient method for intra- and inter-district routing. Three types of distances, two TSP-to-SHPP converters, and three types of interdistrict connectors were tested, resulting in a total of 18 distinct variants from the combination of these components. Out of 18 tested variants, the best-performing developed approach used a LinKhernigan-based heuristic, later converting it to a Shortest Hamiltonian Path in each district, creating inter-district connections to a hypothetical medoid in the next district to visit and utilizing asymmetric road distances. The obtained results were satisfactory, and the best components for route creation were identified, allowing for the continuation of the analysis of the model’s adaptability to day-to-day implementation in a further project. The models were developed and tested using real-world data from a parcel delivery company operating in the Porto metropolitan area of Portugal.pt_PT
dc.description.abstractO processo de districting pode reduzir a complexidade de problems de parcel delivery, particularmente problemas de Last-Mile Routing, ao segmentar suas dimensões, facilitando a familiaridade dos motoristas com suas áreas de trabalho, fomentando conexões pessoais com os clientes e aumentando a satisfação. Esta dissertação apresenta e avalia múltiplas heurísticas de criação de rotas com o objetivo de identificar o método mais eficiente para roteamento intra e inter-district. Foram testados três tipos de distâncias, dois conversores TSP-para-SHPP e três tipos de conectores inter-districts, tendo a combinação desses componentes resultado num total de 18 variantes distintas. Das 18 variantes testadas, a abordagem desenvolvida com melhor desempenho utilizou uma heuristica Lin-Kernighan, posteriormente convertida num Shortest Hamiltonian Path em cada distrito, criando conexões inter-district com um medoide hipotético no próximo district a visitar e utilizando distâncias rodoviárias assimétricas. Os resultados obtidos foram satisfatórios, e os melhores componentes para a criação de rotas foram identificados, permitindo a continuidade da análise da adaptabilidade do modelo à implementação diária num projeto futuro. Os modelos foram desenvolvidos e testados usando dados práticos relativos às rotas de uma empresa de entrega de encomendas operando na área metropolitana do Porto, em Portugal.pt_PT
dc.identifier.tid203710630pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.22/26252
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectDistrictingpt_PT
dc.subjectLast-Mile Deliverypt_PT
dc.subjectShortest Hamiltonian Path Problempt_PT
dc.subjectRoutingpt_PT
dc.titleDistricting in last-mile delivery routing: Route creation using shortest Hamiltonian path-based algorithmspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsembargoedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Engenharia e Gestão Industrialpt_PT

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