Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Novos modelos de negócio no setor do entretenimento audiovisual: o caso da Netflix

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Maria_Lopes_MEI_2020.pdf3.59 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente trabalho teve como objetivo determinar o impacto dos novos modelos de negócio que têm surgido nos últimos anos no setor do entretenimento audiovisual nos hábitos de consumo da população. A importância da abordagem deste tema deriva das oportunidades que os avanços da tecnologia, nomeadamente a Internet, proporcionaram às empresas do setor. Neste sentido, várias organizações têm desenvolvido modelos de negócio adaptados ao panorama digital. Merecem especial destaque os serviços de Subscription Video-On- Demand que, ao proporcionarem flexibilidade no consumo de conteúdo de entretenimento audiovisual, surgiram para dar resposta a uma sociedade cada vez ativa. No que diz respeito à internacionalização, nos últimos anos cada vez mais empresas têm optado por obter vantagem competitiva ao introduzirem os seus negócios noutros países, tendo-se verificado uma expansão internacional cada vez acelerada por parte dos novos players do mercado. Para concretizar a investigação, foi elaborado um estudo de caso da Netflix, a primeira empresa em todo o mundo a introduzir no mercado o serviço de SVOD. O estudo de caso envolveu uma metodologia de investigação mista, tendo sido utilizados métodos quantitativos e qualitativos para o efeito. Os resultados do estudo revelaram a preferência da população pela Netflix como plataforma de SVOD, e a alteração dos seus hábitos de consumo de conteúdo de entretenimento audiovisual como consequência da introdução destes serviços no mercado.
The present study aims to determine the influence of new business models, that have emerged in recent years in the audiovisual entertainment sector, on the consumption patterns of the population. The importance of addressing this subject comes from the opportunities that advances in technology, namely the Internet, have provided to companies in the sector. In light of this, several organizations have developed business models adapted to the digital landscape. The Subscription Video-On-Demand services deserve special mention in this aspect, since they appeared to respond to an increasingly active society, by providing flexibility on the consumption of audiovisual content. Regarding internationalization, in recent years several companies have chosen to obtain a competitive advantage by introducing their business in other countries, and was also found evidence of new market players with an increasingly accelerated international expansion. To carry through this research, was elaborated a case study of Netflix, the first company in the world introducing the SVOD service on the market. This case study involved a mixed investigation methodology, using quantitative and qualitative methods for this purpose. The results of the study revealed the population's preference for Netflix as an SVOD platform, and were also verified changes on their consumption patterns of audiovisual entertainment content as a result of the introduction of these services on the market.

Description

Keywords

Modelos de negócio Subscription video-on-demand Audiovisual Internacionalização Business models Internationalization

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue