Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.29 MB | Adobe PDF |
Abstract(s)
O presente relatório incide sobre a Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionada do Mestrado em Ensino da Música e integra a informação acerca do estágio profissionalizante, realizado ao longo do ano letivo 2015/2016, no Curso de Música Silva Monteiro na disciplina de Canto.
Para além da reflexão sobre a Prática Educativa, foi elaborado um projeto de intervenção denominado Uma espécie de ópera.
Este projeto tem como principal objetivo introduzir a vertente cénica do estudo do canto e orientar os alunos no sentido de criar ligações positivas entre o gesto e frase musical. Do ponto de vista metodológico, foi elaborado um estudo de âmbito qualitativo, partindo da aplicação de um questionário enquanto técnica de inquérito atinente. A análise de conteúdo dos questionários aplicados aos alunos e aos professores, demonstrou que a preparação da vertente cénica do estudo do Canto constitui uma enorme prioridade na emissão da voz, sendo que o gesto pode influenciar a colocação da voz e a condução melódica e frásica.
This report focuses on the Course of Supervised Teaching Practice Master in Music Teaching and integrates information on the professional stage, held throughout the school year 2015/2016, the Curso de Música Silva Monteiro in singing. In addition to the reflection on the Educational Practice, it was developed an intervention project called A kind of opera. This project aims to introduce the scenic side in singing and guide the students in order to create positive links between gesture and musical phrase. From a methodological point of view, a study of qualitative framework was developed, based on the application of a questionnaire, as regards survey technique. The content analysis of the questionnaires applied to students and teachers showed that the preparation of the scenic work is a major priority in the voice issue, and the gesture can influence the placement of the voice and the melodic and phrase conducting.
This report focuses on the Course of Supervised Teaching Practice Master in Music Teaching and integrates information on the professional stage, held throughout the school year 2015/2016, the Curso de Música Silva Monteiro in singing. In addition to the reflection on the Educational Practice, it was developed an intervention project called A kind of opera. This project aims to introduce the scenic side in singing and guide the students in order to create positive links between gesture and musical phrase. From a methodological point of view, a study of qualitative framework was developed, based on the application of a questionnaire, as regards survey technique. The content analysis of the questionnaires applied to students and teachers showed that the preparation of the scenic work is a major priority in the voice issue, and the gesture can influence the placement of the voice and the melodic and phrase conducting.
Description
Relatório de Estágio para a obtenção do grau de Mestre em Ensino da Música
Keywords
Prática educativa Canto Curso básico de música Curso secundário de canto “Uma espécie de ópera, o gesto e a condução musical” Educational practice Singing Music basic course Singing secondary course "A kind of opera, musical gesture and conducting"