Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

O contributo do intraempreendedorismo para o desenvolvimento de sistemas de gestão de qualidade

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Micaela_Caires_MEI_2022.pdf9.73 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Carrying out a curricular internship, the purpose was to create a non-conformity management system, with the intention of improving the company's quality image and reducing the number of non-conformities and complaints that arose in the organization. Therefore, the system's objective would be to develop a standardizing language, improve the organization's data processing and analysis, find a method of establishing specific actions for certain non-conformities, raise awareness of the importance of control techniques, encourage collaboration between sectors and a continuous improvement. To this end, the importance that stakeholders have in the organization is highlighted and how they can contribute to the continuous improvement of the company, maintaining its sustainability and acquiring competitiveness in the market. Effectively, in order to exist this awareness of improvement within the business environment, an intrapreneurial culture must be instilled. This culture inspires a work environment conducive to the cooperation of human resources in solving problems with risk consideration, using their critical spirit and creativity in a proactive way to improve processes, products and services or even, disruptively, innovate what can be done in the organization. Hence, a mixed methodology was used. This means that this case study has qualitative data, through texts and documents, unstructured interviews with human resources and observations made to the firm. Moreover, it has quantitative data provided by the administration facilitating a more detailed knowledge of the team. Thus, the internal workings of the firm were known and a system was adapted to it with registration documents suited to the work flow and reality of the workforce. This system follows the Kaizen philosophy and has management tools such as visual standards, cause-effect diagrams and flowcharts, which support the structuring of the system and the guidance for the team's way of acting.
Na realização de um estágio curricular, ambicionou-se o desenvolvimento de um sistema de gestão de não conformidades, com o intuito de melhorar a imagem de qualidade da empresa e reduzir o número de não conformidades e reclamações que surgiam na organização. Por conseguinte, o objetivo do sistema seria desenvolver uma linguagem uniformizadora, melhorar o tratamento e análise de dados da organização, arranjar um método de estabelecer ações específicas para as determinadas não conformidades, sensibilizar a importância das técnicas de controlo, incentivar a colaboração entre setores e uma melhoria contínua. Para tal, realça-se a importância que os stakeholders têm na organização e como podem contribuir na melhoria contínua da empresa, mantendo a sua sustentabilidade e adquirindo competitividade no mercado. Efetivamente, para que haja esta consciência de melhoria no seio empresarial, deve-se incutir uma cultura intraempreendedora. Esta cultura estimula um ambiente de trabalho propício à cooperação dos recursos humanos na resolução de problemas com ponderação de riscos, utilizando o seu espírito crítico e criatividade de um modo proativo para aperfeiçoar os processos, produtos e serviços ou até inovar, disruptivamente, aquilo que se consegue fazer na organização. Deste modo, utilizou-se uma metodologia mista. Quer assim dizer que este estudo caso, tem dados qualitativos, através de textos e documentos, de entrevistas não estruturadas aos recursos humanos e de observações realizadas à empresa. Adicionalmente, tem dados quantitativos fornecidos pela administração facilitando o conhecimento mais detalhado da equipa. Assim procedeu-se ao conhecimento do funcionamento interno da firma e adaptou-se um sistema à mesma com documentos de registo adequados ao fluxo de trabalho e à realidade das equipas. Este sistema segue a filosofia Kaizen e conta com ferramentas de gestão como os standard visuais, os diagramas causa-efeito e os fluxogramas, que fundamentam a estruturação do sistema e orientação para o modo de atuação da equipa.

Description

Keywords

Intraempreendedorismo Cultura organizacional Sistema de gestão de qualidade Metodologia Kaizen Ferramentas de gestão de qualidade Intrapreneurship Organizational culture Quality management systrm

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue