Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
7.77 MB | Adobe PDF | |||
13.64 MB | Adobe PDF |
Abstract(s)
Relatório EPE - Relatório de estágio em Educação Pré-Escolar: A prática pedagógica supervisionada na educação pré-escolar teve como intenção formativa fomentar a construção de saberes profissionais inerentes ao perfil específico de desempenho profissional do educador de infância. Neste sentido, no final da prática pedagógica, a formanda desenvolveu competências como: a mobilização dos saberes científicos, pedagógicos e culturais, adquiridos nas unidades curriculares do curso; o saber pensar e agir nos contextos educativos com estratégias pedagógicas diferenciadas; a construção uma atitude profissional reflexiva e investigativa facilitadora da tomada de decisões; a coconstrução de saberes profissionais através de projetos de investigação sobre as práticas e disseminar o seu impacto na transformação da educação; e a problematização das exigências da prática profissional.
O desenvolvimento das competências intrínsecas ao perfil do educador de infância decorreu de um processo de responsabilização progressiva, por parte da estagiária, pela ação docente. Com o intuito de perseguir estes objetivos a estagiária adotou uma metodologia de investigação-ação, uma vez que, esta constitui um excelente guia para orientar e transformar as práticas educativas. O processo de investigação-ação, que é sequencial e cíclico, ocorreu através da concretização das etapas que caracterizam a intervenção profissional do educador de infância. Neste âmbito, a estagiária concebeu e desenvolveu o respetivo currículo da educação pré-escolar através da organização do ambiente educativo com o intuito de promover a construção de aprendizagens integradas dos vários domínios do saber. Deste modo, o processo de observação de cada criança, bem como dos pequenos e do grande grupo, foi fulcral para planificar de acordo com as necessidades educativas evidenciadas. No processo educativo também foi determinante a avaliação, realizada numa perspetiva formativa, não só do processo de desenvolvimento profissional da estagiária, como também dos resultados de aprendizagem desenvolvidos pelas crianças. Na ação, nomeadamente aquando do desenvolvimento da planificação, que tinha por base a intencionalidade educativa, foi fundamental adotar estratégias de diferenciação pedagógica que atendessem à diversidade e à inclusão. A comunicação com os pais/encarregados de educação possibilitou recolher informação acerca das características das crianças, enriquecendo, desta forma, o processo educativo. Ao nível da articulação foram desenvolvidas iniciativas neste sentido, como por exemplo, atividades com crianças da mesma faixa etária do grupo e de uma faixa etária superior, o que permitiu através da cooperação fomentar o desenvolvimento das crianças. Para além disso, um outro aspeto crucial da investigação-ação foi o ato de refletir criticamente, uma vez que este permitiu, não só estabelecer uma dialética entre a teoria e a prática, como também desenvolver as diversas competências relativas ao perfil do educador de infância.
Neste processo de desenvolvimento, as estratégias utilizadas como as narrativas colaborativas, o diário de formação, os guiões de pré-observação, as notas de campo, a supervisão, as reuniões de planificação e da avaliação reguladora foram determinantes para a evolução da formanda em vários sentidos. Com efeito, as competências e as aprendizagens desenvolvidas pela estagiária foram ao nível da observação, planificação, ação e reflexão. No que se refere ao domínio da observação, esta desenvolveu a competência de efetuar sistematicamente a observação participante sobre o contexto, o processo e os resultados das aprendizagens das crianças. No domínio da planificação, a formanda desenvolveu a competência de planificar e avaliar a ação educativa de forma adequar ao desenvolvimento de aprendizagens integradas das crianças, bem como a planificação de atividades que proporcionassem aprendizagens nos vários domínios curriculares, recorrendo a estratégias diversificadas para o desenvolvimento da ação pedagógica. Por sua vez, no domínio da ação esta evoluiu ao nível: da organização adequada do ambiente educativo para a interação pedagógica intencional; do desenvolvimento de estratégias de diferenciação pedagógica que atendessem à diversidade e à inclusão; e do desenvolvimento de ações de envolvimento familiar no processo de ensino e de aprendizagem das crianças. Por fim, ao nível do domínio da reflexão a formanda desenvolveu a capacidade de problematizar das exigências da prática profissional, de forma fundamentada e reflexiva, das competências socioprofissionais inerentes ao perfil do educador de infância.
Relatório EPE - Relatório de estágio em Educação Pré-Escolar: The supervised teaching practice in pre-school training was intended to encourage the construction of professional knowledge inherent to the specific profile of professional performance of the kindergarten teacher. In this sense, at the end of teaching practice, it was intended that the trainee had developed the skills of: mobilize scientific, educational and cultural knowledge acquired in the course, knowing how to think and act in educational settings with different teaching strategies, build a professional reflective and investigative facilitator of decision-making; coconstruct professional knowledge through collaborative research practices and disseminate their impact on the transformation of education, and discuss the requirements of professional practice. In order to achieve these goals, in supervised teaching practice, the trainee has adopted an action research methodology, since it is an excellent guide for the educational practices to the extent that allows the evolution and transformation of practice. The development of the skills related to this kind of professional of education took place in a gradual process of responsibility on the part of the trainee, through the teaching action. In order to pursue these objectives, the trainee took an action research methodology, since this is an excellent guide to direct and transform educational practices. The process of an action research, which is sequential and cyclic, occurred through the implementation of the steps that characterize the professional intervention of the kindergarten teacher. In this context, the trainee conceived and developed the respective curriculum for pre-school through the organization of the educational environment in order to promote the construction of integrated learning in several domains of knowledge. Thus, the process of observing each child as well as the small and large group was crucial to plan in accordance with the evidenced needs educational. In the educational process was also a determinant evaluation, conducted a formative perspective, not only the professional development process of the trainee, as well as learning outcomes evidenced by the children. In the action, especially on the development of plans, which was based on the educational intention was essential to adopt educational differentiation strategies that met the diversity and inclusion. Communication with parents / guardians allowed to collect information about the characteristics of children, enriching thus the educational process. Importantly, the relationship with children of similar age and an older age group also enriched the educational process and development of the group. In addition, another crucial aspect of research-action was the act of critical reflection, since this allowed not only to establish a dialectic between theory and practice, but also to develop the various skills related to the profile of the kindergarten teacher. In this development process, strategies such as collaborative narratives, daily training, the scripts pre-observation, field notes, supervision, planning meetings and regulatory evaluation were determinants in the evolution in a number of graduate senses. Indeed, skills and learning were developed by a trainee at the level of observation, planning, action and reflection. As regards the field of observation, this has developed the expertise to make systematic participant observation on the context, process and learning outcomes of children. In the field of planning, the trainee has developed competence to plan and evaluate educational activities in order to adapt to the development of integrated children's learning, as well as planning activities that provide learning in various curricular areas, using diverse strategies for the development of pedagogical action. In turn, this action in the field has evolved to the level: the organization of the educational environment suitable for the intended pedagogical interaction, the development of differentiation strategies that met the educational diversity and inclusion, and the development of actions of family involvement in the process teaching and learning of children. Finally, at the domain of reflection graduate developed the ability to discuss the requirements of professional practice, in a reasoned and thoughtful, the powers inherent in the socio-professional profile of the kindergarten teacher.
Relatório E1CEB - Relatório de estágio em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico: O presente relatório diz respeito à prática pedagógica supervisionada no 1º CEB, que teve como intenção formativa fomentar a construção de saberes profissionais inerentes a este perfil específico do profissional de educação, para a obtenção do perfil duplo de desempenho profissional do educador de infância e de professor do 1º CEB. O desenvolvimento das competências intrínsecas a este perfil decorreu de um processo de responsabilização progressiva pela ação docente. Neste sentido, a estagiária adotou uma metodologia de investigação-ação, uma vez que constituiu um guia para orientar as práticas educativas, na medida em que potenciou a evolução e a transformação das práticas. O processo de investigação-ação, sequencial e cíclico, ocorreu pela concretização das etapas que caracterizam a intervenção do profissional de educação. Neste âmbito, a estagiária desenvolveu o currículo, em ambos os níveis de educação, com o objetivo de promover a construção de aprendizagens integradas, significativas e diversificadas. Deste modo, a observação foi fulcral para planificar de acordo com as necessidades educativas evidenciadas. Na ação, nomeadamente aquando do desenvolvimento da planificação, que tinha por base a intencionalidade educativa, foi fundamental adotar estratégias de diferenciação pedagógica que atendessem à diversidade e inclusão. No processo de planificação foi, de igual modo, determinante a avaliação, realizada numa perspetiva formativa, não só do processo educativo, como também dos resultados da aprendizagem. Para além disso, o ato de refletir criticamente permitiu estabelecer uma dialética entre a teoria e a prática, bem como potenciar o desenvolvimento das competências profissionais relativas ao perfil do professor do 1º CEB.
Relatório E1CEB - Relatório de estágio em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico: This report concerns the supervised teaching practice in the 1st CEB, which was intended formative encourage the construction of professional knowledge inherent in this particular profile of vocational education, to obtain the double profile of professional performance of the teacher and the teacher the 1st CEB. Skills development intrinsic to this profile resulted from a process of progressive responsibility for teaching action. In this sense, the intern took a action-research methodology, which was once a guide to guide educational practices, in that it potentiated the evolution and transformation of practices. The action research process, sequential and cyclic occurred through the implementation of the steps that characterize the intervention of professional education. In this context, the intern developed the respective curriculum, at both levels of education, in order to promote the construction of integrated learning, meaningful and diverse. Thus, the observation was crucial for planning according to SEN evidenced. In the lawsuit, particularly when developing the plan, which was based on the Educational intention was fundamental pedagogical adopt differentiation strategies that met to diversity and inclusion. In the planning process was, likewise, a determinant evaluation, conducted a formative perspective, not only in the educational process, as well as learning outcomes. Furthermore, the act of reflecting critically successful in establishing a dialectic between theory and practice, and fostering the development of skills related to the profile of the teacher of the 1st CEB.
Relatório EPE - Relatório de estágio em Educação Pré-Escolar: The supervised teaching practice in pre-school training was intended to encourage the construction of professional knowledge inherent to the specific profile of professional performance of the kindergarten teacher. In this sense, at the end of teaching practice, it was intended that the trainee had developed the skills of: mobilize scientific, educational and cultural knowledge acquired in the course, knowing how to think and act in educational settings with different teaching strategies, build a professional reflective and investigative facilitator of decision-making; coconstruct professional knowledge through collaborative research practices and disseminate their impact on the transformation of education, and discuss the requirements of professional practice. In order to achieve these goals, in supervised teaching practice, the trainee has adopted an action research methodology, since it is an excellent guide for the educational practices to the extent that allows the evolution and transformation of practice. The development of the skills related to this kind of professional of education took place in a gradual process of responsibility on the part of the trainee, through the teaching action. In order to pursue these objectives, the trainee took an action research methodology, since this is an excellent guide to direct and transform educational practices. The process of an action research, which is sequential and cyclic, occurred through the implementation of the steps that characterize the professional intervention of the kindergarten teacher. In this context, the trainee conceived and developed the respective curriculum for pre-school through the organization of the educational environment in order to promote the construction of integrated learning in several domains of knowledge. Thus, the process of observing each child as well as the small and large group was crucial to plan in accordance with the evidenced needs educational. In the educational process was also a determinant evaluation, conducted a formative perspective, not only the professional development process of the trainee, as well as learning outcomes evidenced by the children. In the action, especially on the development of plans, which was based on the educational intention was essential to adopt educational differentiation strategies that met the diversity and inclusion. Communication with parents / guardians allowed to collect information about the characteristics of children, enriching thus the educational process. Importantly, the relationship with children of similar age and an older age group also enriched the educational process and development of the group. In addition, another crucial aspect of research-action was the act of critical reflection, since this allowed not only to establish a dialectic between theory and practice, but also to develop the various skills related to the profile of the kindergarten teacher. In this development process, strategies such as collaborative narratives, daily training, the scripts pre-observation, field notes, supervision, planning meetings and regulatory evaluation were determinants in the evolution in a number of graduate senses. Indeed, skills and learning were developed by a trainee at the level of observation, planning, action and reflection. As regards the field of observation, this has developed the expertise to make systematic participant observation on the context, process and learning outcomes of children. In the field of planning, the trainee has developed competence to plan and evaluate educational activities in order to adapt to the development of integrated children's learning, as well as planning activities that provide learning in various curricular areas, using diverse strategies for the development of pedagogical action. In turn, this action in the field has evolved to the level: the organization of the educational environment suitable for the intended pedagogical interaction, the development of differentiation strategies that met the educational diversity and inclusion, and the development of actions of family involvement in the process teaching and learning of children. Finally, at the domain of reflection graduate developed the ability to discuss the requirements of professional practice, in a reasoned and thoughtful, the powers inherent in the socio-professional profile of the kindergarten teacher.
Relatório E1CEB - Relatório de estágio em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico: O presente relatório diz respeito à prática pedagógica supervisionada no 1º CEB, que teve como intenção formativa fomentar a construção de saberes profissionais inerentes a este perfil específico do profissional de educação, para a obtenção do perfil duplo de desempenho profissional do educador de infância e de professor do 1º CEB. O desenvolvimento das competências intrínsecas a este perfil decorreu de um processo de responsabilização progressiva pela ação docente. Neste sentido, a estagiária adotou uma metodologia de investigação-ação, uma vez que constituiu um guia para orientar as práticas educativas, na medida em que potenciou a evolução e a transformação das práticas. O processo de investigação-ação, sequencial e cíclico, ocorreu pela concretização das etapas que caracterizam a intervenção do profissional de educação. Neste âmbito, a estagiária desenvolveu o currículo, em ambos os níveis de educação, com o objetivo de promover a construção de aprendizagens integradas, significativas e diversificadas. Deste modo, a observação foi fulcral para planificar de acordo com as necessidades educativas evidenciadas. Na ação, nomeadamente aquando do desenvolvimento da planificação, que tinha por base a intencionalidade educativa, foi fundamental adotar estratégias de diferenciação pedagógica que atendessem à diversidade e inclusão. No processo de planificação foi, de igual modo, determinante a avaliação, realizada numa perspetiva formativa, não só do processo educativo, como também dos resultados da aprendizagem. Para além disso, o ato de refletir criticamente permitiu estabelecer uma dialética entre a teoria e a prática, bem como potenciar o desenvolvimento das competências profissionais relativas ao perfil do professor do 1º CEB.
Relatório E1CEB - Relatório de estágio em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico: This report concerns the supervised teaching practice in the 1st CEB, which was intended formative encourage the construction of professional knowledge inherent in this particular profile of vocational education, to obtain the double profile of professional performance of the teacher and the teacher the 1st CEB. Skills development intrinsic to this profile resulted from a process of progressive responsibility for teaching action. In this sense, the intern took a action-research methodology, which was once a guide to guide educational practices, in that it potentiated the evolution and transformation of practices. The action research process, sequential and cyclic occurred through the implementation of the steps that characterize the intervention of professional education. In this context, the intern developed the respective curriculum, at both levels of education, in order to promote the construction of integrated learning, meaningful and diverse. Thus, the observation was crucial for planning according to SEN evidenced. In the lawsuit, particularly when developing the plan, which was based on the Educational intention was fundamental pedagogical adopt differentiation strategies that met to diversity and inclusion. In the planning process was, likewise, a determinant evaluation, conducted a formative perspective, not only in the educational process, as well as learning outcomes. Furthermore, the act of reflecting critically successful in establishing a dialectic between theory and practice, and fostering the development of skills related to the profile of the teacher of the 1st CEB.
Description
Keywords
Saberes profissionais Investigação-ação Intencionalidade educativa e diferenciação pedagógica Professional knowledge Research-action Educational intention and adaptive education Competências profissionais
Citation
Publisher
Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação