Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Da palavra ao gesto: a gestualidade no barroco francês enquanto instrumento de expressão musical

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Bianca_Alves_MIA_2022.pdf15.43 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

A temática central desta monografia é a gestualidade dramática no barroco francês e a sua relação com a composição cénica e a interpretação musical. Nos séculos XVII e XVIII, a constante e incessante busca pela graça e elegância - le bon gôut - era uma especificidade francesa que se aplicava a todos os aspetos da existência, tanto em assuntos de estado e decisões políticas, como nas práticas intelectuais e artísticas. A arte do bem fazer e do bem dizer, não denunciando esforço ou afetação, era uma qualidade baseada em variados recursos, um dos quais a gestualidade. A consciência física e corporal do intérprete, conhecendo a técnica de conceção do gesto e o seu impacto afetivo, constituía-se como um elemento fundamental na construção de um discurso eloquente e interpretação artística na época. Esta evidência encontrada em fontes primárias, incentivou a um processo de estudo e integração do gesto, enquanto veículo retórico, na interpretação musical. Os gestos tinham o propósito de enfatizar o discurso e os seus afetos. A arte do intérprete, e também uma das suas maiores dificuldades, estava no domínio do gesto enquanto elemento retórico fundamental que participava de toda a interpretação.
The primary subject of this monograph is the dramatic gesture in French Baroque and its relationship with scenic composition and musical interpretation. In the 17th and 18th centuries, the constant and incessant quest for grace and elegance - le bon gôut - was a French specificity that applied to all aspects of existence, both in matters of state and political decisions, as well as in intellectual and artistic practices. The art of well doing and well speaking, whilst not manifesting any kind of effort or affectation, was a quality based on various resources, one of which was gesture. The performer’s physical and bodily awareness, knowing the technique of designing the gesture and its affective impact, constituted a fundamental element in the construction of an eloquent speech and artistic interpretation at the time. This evidence found in primary sources, encouraged a process of study and integration of the gesture, as a rhetorical vehicle, in musical interpretation. Gestures were rhetorical and had the purpose of emphasizing certain words of the speech and their affects. The art of the interpreter or performer, and one of its greatest difficulties, was in the mastery of gesture as a fundamental rhetorical element that participates in all of interpretation.

Description

Keywords

Gestualidade barroca Gestuelle baroque Música barroca francesa Expressão musical da palavra Prática da gestualidade Performance historicamente inspirada Catálogo de gestualidade Baroque gesture French baroque music Musical expression of the word Practice of gesture Historically inspired performance Gesture catalog

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue