| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 32.42 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório de projeto visa responder ao importante desafio pedagógico de ajustar os
exercícios de compreensão oral realizados em contexto de sala de aula às exigências de compreensão
oral da vida real enfrentadas pelos alunos do ensino primário em contextos de EFL. Este estudo utiliza
uma abordagem de metodologia mista concebida para avaliar criticamente as práticas de ensino de
compreensão oral mais tradicionais e para analisar o impacto da utilização de experiências de
compreensão oral da vida real nos currículos. Os resultados indicam que os métodos convencionais
precisam de preparar adequadamente os alunos para as complexidades fonéticas e pragmáticas
encontradas na oralidade. Este projeto procurou integrar experiências de audição autênticas que
contribuíram para uma melhoria significativa das competências auditivas dos alunos em relação à
compreensão e à interação com o inglês real, revelando também progressos em termos de
consciência fonética e de utilização prática da língua. Este estudo apela à mudança de paradigma no
que concerne estratégias de ensino, defendendo compromissos de audição dinâmicos e autênticos
que consigam espelhar as interacções linguísticas que ocorrem na vida real. Os resultados sugerem
que os decisores políticos na área da educação devem considerar a revisão das normas de
aprendizagem de línguas de forma a incluir componentes de audição autêntica obrigatórias, o que
poderia transformar o ensino de línguas numa ferramenta mais eficaz para o desenvolvimento
multilingue.
This research project tackles the significant pedagogical challenge of aligning classroom listening exercises with the real-life listening demands faced by primary school learners in English as a Foreign Language (EFL) settings. This study employs a mixed-methods approach to critically evaluate traditional listening comprehension practices and explore the impact of integrating authentic listening experiences within the curriculum. Results indicate that conventional methods need to adequately prepare students for the phonetic and pragmatic complexities encountered in spontaneous speech. The project's introduction of real-world listening scenarios has markedly improved learners' abilities to comprehend and interact with natural English, demonstrating substantial enhancements in both phonetic awareness and practical language use. This study calls for a fundamental shift in teaching strategies, advocating for dynamic and authentic listening engagements that more closely mirror reallife linguistic interactions. The findings suggest that educational policymakers should consider revising language learning standards to include mandatory authentic listening components, which could transform language education into a more effective tool for multilingual development.
This research project tackles the significant pedagogical challenge of aligning classroom listening exercises with the real-life listening demands faced by primary school learners in English as a Foreign Language (EFL) settings. This study employs a mixed-methods approach to critically evaluate traditional listening comprehension practices and explore the impact of integrating authentic listening experiences within the curriculum. Results indicate that conventional methods need to adequately prepare students for the phonetic and pragmatic complexities encountered in spontaneous speech. The project's introduction of real-world listening scenarios has markedly improved learners' abilities to comprehend and interact with natural English, demonstrating substantial enhancements in both phonetic awareness and practical language use. This study calls for a fundamental shift in teaching strategies, advocating for dynamic and authentic listening engagements that more closely mirror reallife linguistic interactions. The findings suggest that educational policymakers should consider revising language learning standards to include mandatory authentic listening components, which could transform language education into a more effective tool for multilingual development.
Description
Keywords
EFL Audição real Compreensão oral Desenvolvimento curricular Competências fonológica e pragmáticas Investigação com abordagem de metodologia mista Authentic listening Listening comprehension Curriculum development Phonetic and pragmatic skills Mixed-methods research
Pedagogical Context
Citation
Publisher
Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação
