Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.31 MB | Adobe PDF |
Abstract(s)
O presente relatório foi elaborado como objeto de cumprimento dos requisitos no âmbito do Mestrado em Ensino da Música da Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo do Porto.
Tem como principal objetivo ser uma reflexão sobre a prática educativa, estando dividido em três capítulos: Guia de Observação da Prática Musical, Prática de Ensino Supervisionada e Projeto de Intervenção.
O primeiro capítulo pretende caracterizar a comunidade escolar onde foi realizado o estágio, a Academia de Música da Sociedade Filarmónica Vizelense.
O segundo capítulo aborda toda a componente prática do trabalho realizado no âmbito do estágio. É concluído com uma reflexão crítica sobre o trabalho desenvolvido ao longo do ano letivo.
O terceiro capítulo deste relatório de estágio tem como objetivo principal identificar e solucionar algumas das lacunas presentes na aprendizagem da trompa, incidindo na recolha de opiniões de docentes de trompa com o intuito de identificar as três principais problemáticas recorrentes no ensino do instrumento.
Através de uma perspetiva metodológica de investigação/ação, segue-se uma análise teórica aos seguintes aspetos: embocadura, entoação/precisão e articulação. Para concluir, recolheram-se e analisaram-se os manuais utilizados pelos docentes para a resolução das problemáticas descritas concluindo-se e apontando-se para os benefícios desta reflexão.
This report was prepared as an object of compliance with the requirements of the Masters in Music Education in Escola Superior de Musica e Artes do Espetaculo in Porto.Its main objective is to be a reflection on the educational practice, and it is divided in three chapters: Observation Guide of Musical Practice, Supervised Teaching Practice and Intervention Project. The first chapter characterises the school community where the internship took place: Academia de Música da Sociedade Filarmónica Vizelense. The second chapter covers the whole practical component of the internship. The third chapter’s main objective is to identify and solve some of the gaps present in the learning process of the French horn, focusing on collection of opinions from the French horn teachers, in order to identify the three main recurrent problems in teaching the instrument. Through a methodological perspective of investigation/action, a theoretical analysis follows covering the following aspects: embouchure, accuracy and articulation. To finalise, we collected and analysed manuals used by teachers to solve the above described problems, concluding and pointing to the benefits of this reflection.
This report was prepared as an object of compliance with the requirements of the Masters in Music Education in Escola Superior de Musica e Artes do Espetaculo in Porto.Its main objective is to be a reflection on the educational practice, and it is divided in three chapters: Observation Guide of Musical Practice, Supervised Teaching Practice and Intervention Project. The first chapter characterises the school community where the internship took place: Academia de Música da Sociedade Filarmónica Vizelense. The second chapter covers the whole practical component of the internship. The third chapter’s main objective is to identify and solve some of the gaps present in the learning process of the French horn, focusing on collection of opinions from the French horn teachers, in order to identify the three main recurrent problems in teaching the instrument. Through a methodological perspective of investigation/action, a theoretical analysis follows covering the following aspects: embouchure, accuracy and articulation. To finalise, we collected and analysed manuals used by teachers to solve the above described problems, concluding and pointing to the benefits of this reflection.
Description
Keywords
Trompa Manual de estudos Embocadura Entoação/precisão Articulação Ensino French horn Studies Embochure Accuracy Articulation Teaching