Repository logo
 
Publication

Emmanuel Nunes

dc.contributor.advisorCampos, Jorge Manuel Costa
dc.contributor.authorMoura, Francisco Pedro Guimarães Castro
dc.date.accessioned2017-11-10T18:02:06Z
dc.date.available2017-11-10T18:02:06Z
dc.date.issued2012
dc.description.abstractO Documentário sobre Emmanuel Nunes tenta encontrar uma abordagem estética consonante com a obra do compositor. Dentro da música contemporânea Emmanuel enquadra-se numa corrente de música Concreta, com influências Surrealistas. Para a produção do filme recorri aos artistas que o influenciaram, nomeadamente Kandinsky, mas também a autores Dadaístas, que se identificam mais com uma estética Vanguardista e Experimental. Tanto a música de Emmanuel como o documentário trabalham uma dicotomia entre o concreto e o abstracto, o objectivo e o subjectivo, o narrativo e o experimental. Há um diálogo permanente entre a música Einspielung I e as imagens, tentado criar uma simbiose entre o sonoro e o visual. O filme aborda o percurso de vida do compositor e regista o processo criativo de uma obra, que acompanha toda a narrativa do filme. O filme não é uma homenagem mas um objecto estético independente que irá permanecer para além da música nele presente e da vida do próprio autor.pt_PT
dc.description.abstractThis documentary about Emmanuel Nunes attempts to translate to film an aesthetic approach that is evident in the composer’s own works. In the world of contemporary classical music, Nunes is seen as belonging to the field of Musique Concrète, and with influence from the Surrealists. The style of the film therefore makes reference to the artists that influenced him, especially Kandinsky, but also Dadaist writers who identified more with an avant-gardist and experimental aesthetic. Both Nunes’s music and the documentary address the dichotomy between the concrete and the abstract, the objective and the subjective, the narrative and the experimental. There is a permanent dialogue between the music Einspielung I and the imagery, seeking to create a synthesis between the sound world and the visual. The film follows the composer’s creative life, in particular the composition of one work which provides the framework for the film’s narrative. The film is not a homage but an independent piece of work that will exist apart from the music to which it refers and from the composer’s own life.pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.22/10389
dc.language.isoporpt_PT
dc.subjectEmmanuel Nunespt_PT
dc.subjectMúsicapt_PT
dc.subjectConcretopt_PT
dc.subjectAbstractopt_PT
dc.subjectVanguardapt_PT
dc.subjectExperimentalpt_PT
dc.subjectMusicpt_PT
dc.subjectConcretept_PT
dc.subjectAbstractpt_PT
dc.subjectAvant-gardept_PT
dc.titleEmmanuel Nunespt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameDissertação para obtenção do grau de Mestre em Comunicação Audiovisual, Especialização em Cinema Documentalpt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Francisco_Moura_MCA_2012.pdf
Size:
1.77 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: