Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
19.09 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O desafio de ser (um bom) professor está intimamente relacionado
com a predisposição para se querer ensinar. Está no gosto, na vontade,
na persistência e no estudo continuado. O presente relatório de estágio
tem como objetivo central dar a conhecer o percurso evolutivo do
professor estagiário ao longo da prática pedagógica, reconhecendo a sua
evolução pessoal e profissional. No âmbito da unidade curricular
Integração Curricular: Prática Educativa e Relatório de Estágio, inserida no
mestrado de Ensino do 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico, desenvolveu-se um
trabalho que, por mais fecundo que tenha sido em experiências, não é mais –
espera-se – do que o início de uma longa caminhada em prol da educação.
Uma caminhada que se valoriza pelo seu percurso, destacando-se aqui o
papel do par pedagógico, dos orientadores cooperantes e dos supervisores
institucionais. A cooperação entre os demais elementos permitiu uma
(re)construção constante de conhecimentos, assentes numa base reflexiva.
Procurou-se aprofundar os saberes teórico-didáticos em função das exigências
e necessidades dos contextos de intervenção, norteados pelo trabalho
colaborativo, sempre útil e profícuo. O desenvolvimento de competências que
a prática pedagógica possibilitou ancorou-se nos princípios basilares da
metodologia investigação-ação, com o objetivo de uma análise crítica das suas
práticas, por forma a melhorá-las.
O presente relatório de estágio assume-se como documento ímpar e pessoal
– espelho que mostra o rosto do professor estagiário enquanto indivíduo em
formação. Única se revelou também a experiência que foi ensinar no 1.º e no
2.º ciclos do Ensino Básico.
The challenge of being a (good) teacher is intrinsically linked to a predisposition to teach. It's in the passion, the desire, the persistence, and the continued study. The main objective of this internship report is to document the development of the intern teacher over the course of the teaching period, taking into account his personal and professional development. As part of the module Integração Curricular: Prática Educativa e Relatório de Estágio, for the Master's course Ensino do 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico, the completion of this placement, for all its richness in experience, was - one hopes - no more than the beginning of a long journey in the name of education. A journey enriched by its own progression, particularly prominent here are the roles of the pedagogical peer, the cooperative guides and the institutional supervisors. The cooperation between the aforementioned elements enabled a constant (re) development of knowledge as a result of self-reflection. The theoretical-didactic competences seek to deepen themselves in reaction to the demands and needs of a given setting, guided by ever invaluable collaborative work. The development of skills that the teaching period enabled are rooted in the fundamental principles of investigation-action methodology, with a critical analysis of its practices with a view to improving them as its objective. This report is a personal and unique document that represents this intern teacher as an individual in the process of development. The experience of teaching at primary education level was equally as unique
The challenge of being a (good) teacher is intrinsically linked to a predisposition to teach. It's in the passion, the desire, the persistence, and the continued study. The main objective of this internship report is to document the development of the intern teacher over the course of the teaching period, taking into account his personal and professional development. As part of the module Integração Curricular: Prática Educativa e Relatório de Estágio, for the Master's course Ensino do 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico, the completion of this placement, for all its richness in experience, was - one hopes - no more than the beginning of a long journey in the name of education. A journey enriched by its own progression, particularly prominent here are the roles of the pedagogical peer, the cooperative guides and the institutional supervisors. The cooperation between the aforementioned elements enabled a constant (re) development of knowledge as a result of self-reflection. The theoretical-didactic competences seek to deepen themselves in reaction to the demands and needs of a given setting, guided by ever invaluable collaborative work. The development of skills that the teaching period enabled are rooted in the fundamental principles of investigation-action methodology, with a critical analysis of its practices with a view to improving them as its objective. This report is a personal and unique document that represents this intern teacher as an individual in the process of development. The experience of teaching at primary education level was equally as unique
Description
Keywords
Prática Educativa Desenvolvimento Pessoal e Profissional Atitude reflexiva Contexto Educativo Pedagogical Praxis Personal and Professional Development Reflective attitude Educational Context
Citation
Publisher
Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação