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Coping with Covid-19: gender and the pragmatics of humor in Moroccan Social Media

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There is often an upsurge of humor inspired by tragic circumstances. Soon after the outbreakof the Covid-19 pandemic, humorous posts about the pandemic spread massively on social media. This paper explores contemporary gender ideologies as portrayed in social media humor in light of the Coronavirus pandemic. In particular, this paper focuses on how gender stereotypes and ideologies are constructed and sustained through humor built upon gendered representations. The jokes, memes, and news items posted through social media platforms were analyzed usinga Feminist Critical Discourse Analysis approach (FCDA)(Lazar, 2007). Data comprised memes and jokes sampled from Instagram, Facebook,and Reddit.The findings reveal a complex configuration of factors, such as prevailing socio-cultural and ideological contexts, which, closely interwoven, form the tapestry of gender order andgender roles in Moroccan society. The analysis revealed that sexist humor propagates baseless generalizations and gender stereotypes. It also amalgamates demeaning language with humor to communicate sexist antagonism. Finally, the study contends that while humor plays a strong role as a coping mechanism during a tragedy, it also enhances the subtle propelling of gender stereotypes that ultimately contribute to sustaining the current existing gender status quo.
Muitasvezes háuma onda de humor inspirada por circunstâncias trágicas. Logo após o início da pandemia de Covid-19, espalharam-se massivamente publicaçõeshumorísticas sobre a pandemia nas redes sociais. Este artigo explora as ideologias de génerocontemporâneas conforme retratadas no humor das redessociais,à luz da pandemia de coronavírus. Em particular, este artigo centra-se emcomo os estereótipos e ideologias de génerosãoconstruídos e sustentados por meio do humor construído sobre representações de género. As piadas, memese notícias publicadas nas redes sociaisforamanalisadas usando umaabordagem de Análise Crítica do Discurso Feminista (FCDA)(Lazar, 2007). Os dados incluíam memese piadas retiradas do Instagram, Facebook e Reddit. Os resultados revelamumaconfiguração complexa de fatores, como contextos socioculturais e ideológicos predominantesque, intimamente entrelaçados, formam a tapeçaria da ordem de género e dos papéis de géneronasociedademarroquina. A análiserevelou que o humor machista propaga generalizações infundadas e estereótipos de géneroecombina linguagemhumilhantecom humor para comunicar o antagonismo sexista. Por fim, o estudo permite afirmarque, embora o humor desempenheum papel importante como mecanismo para enfrentarumatragédia, também aumenta a dissiminaçãosubtil de estereótipos de género que, em última análise, contribuem para sustentar o atual status quode género.

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Gender ideologies Humor Social media Feminist critical discourse analysis Covid-19 Ideologias de género Análise crítica feminista do discurso Redes sociais

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Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto

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