Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Era uma vez…

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
DM_MariaBeatrizVilas_2025.pdf11.68 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente Relatório de Estágio (RE) intitulado “Era uma vez…” integra o ciclo de estudos conducente ao grau de mestre, nomeadamente o 2º ano do Mestrado em Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico (CEB) e de Matemática e Ciências Naturais no 2º CEB no âmbito da Unidade Curricular (UC) de Prática de Ensino Supervisionada (PES). Este documento tem como objetivo apresentar o trabalho realizado pela mestranda nos contextos educativos onde decorreu a PES, alicerçada pelos fundamentos teóricos e legais que apoiaram este percurso. A PES decorreu em três turmas, uma do 1º CEB e duas do 2º CEB, apresentando-se neste documento uma descrição detalhada dos contextos educativos e reflexões fundamentadas sobre a intervenção da mestranda. Denote-se uma evolução contínua da mestranda quer a nível pessoal como profissional, fruto das intervenções que permitiram construir a sua identidade docente. Este documento apresenta também uma componente investigativa, abordando o conhecimento de propriedades numéricas para o desenvolvimento do cálculo mental numa turma do 3º ano de escolaridade, fundamentada em referenciais teóricos. Em suma, este RE apresenta-se como uma história de um conto de fadas sobre uma menina que queria ser professora. Esta história acompanha a vida da personagem principal, pelo caminho cheio de desafios até à superação e alcance do seu sonho: Ser Professora.
This Internship Report entitled “Once upon a time” is part of the cycle of studies leading to a master's degree, namely the 2nd year of the Master's Degree in Teaching of the 1st Cycle of Basic Education (CBE) and Mathematics and Natural Sciences in the 2nd CBE within the scope of the Curricular Unit of Supervised Teaching Practice (STP). This document aims to present the work carried out by the master's student in the educational contexts where the STP took place, based on the theoretical and legal foundations that supported this path. The STP took place in three classes, one from the 1st CBE and two from the 2nd CBE. This document presents a detailed description of the educational contexts and well-founded reflections on the intervention of the master's student. The continuous evolution of the master's student is noted, both personally and professionally, as a result of the interventions that allowed her to build her teaching identity. This document also presents an investigative component, addressing the knowledge of numerical properties for the development of mental calculation in a 3rd grade class, based on theoretical references. In short, this Internship Report presents itself as a fairy tale about a girl who wanted to be a teacher. This story follows the life of the main character, on a path full of challenges until she overcomes and achieves her dream: To be a teacher.

Description

Keywords

Prática de Ensino Supervisionada Educação Sentimento Reflexão Aprendizagem Crianças Supervised Teaching Practice Education Feeling Reflection Learning Children

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação

CC License

Without CC licence