Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
4.49 MB | Adobe PDF |
Authors
Abstract(s)
Na senda da dissertação de Mestrado A Voz Absoluta, ser cada vez mais humano, chega-nos agora A Voz Matricial, que se divide em dois momentos: o primeiro, em que é registada e refletida as aulas observadas de duas alunas do ensino secundário supletivo e de dois alunos do ensino básico integrado do Conservatório de Música do Porto, no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada; o segundo, em que se realiza, como Projeto de Investigação, a revisão de algumas das ideias expostas em A voz Absoluta, ser cada vez mais humano e o seu enquadramento nas Teorias Espiritualistas da Educação. Conclui-se que a prática de cantar mantras permite um mapeamento corporal de emoções muito detalhado que, por sua vez, clarifica muito o conceito de apoio vocal e consequentemente a emissão da voz cantada; a prática de cantar gregoriano revela-se extremamente útil na homogeneização tímbrica, leveza e afinação.
On the path of the Master's Dissertation A voz absoluta, ser cada vez mais humano, I presente now A Voz Matricial, which is divided into two moments: the first one, in which is reflected the observed classes of four students from Oporto Conservatory of Music, within the framework of the Supervised Teaching Practice; the second, in which is presented, as a Research Project, a review of some of the ideas set forth in A Voz Absoluta and its framing in the Spiritualist Theories of Education. It is concluded that the practice of chanting mantras allows a very detailed body mapping of emotions which, in turn, greatly clarifies the concept of vocal support and consequently the vocal emission of the singing voice; the practice of Gregorian chanting proves to be extremely useful in tone colour homogenization, lightness and tuning.
On the path of the Master's Dissertation A voz absoluta, ser cada vez mais humano, I presente now A Voz Matricial, which is divided into two moments: the first one, in which is reflected the observed classes of four students from Oporto Conservatory of Music, within the framework of the Supervised Teaching Practice; the second, in which is presented, as a Research Project, a review of some of the ideas set forth in A Voz Absoluta and its framing in the Spiritualist Theories of Education. It is concluded that the practice of chanting mantras allows a very detailed body mapping of emotions which, in turn, greatly clarifies the concept of vocal support and consequently the vocal emission of the singing voice; the practice of Gregorian chanting proves to be extremely useful in tone colour homogenization, lightness and tuning.
Description
Keywords
Mantra Chakra Emoção Gregoriano Respiração Voz Emotion Plainchant Breathing Voice