Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Qualidade de vida dos docentes: um estudo de caso no Instituto Federal de Rondônia - Campus Vilhena

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Elisandro_Martins_MAA_2021.pdf2.04 MBAdobe PDF Download
license.txt1.74 KBLicense Download

Abstract(s)

This research sought to investigate and assess how the self-perception of Quality of Life of teachers at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rondônia – Campus Vilhena is, seeking to explore the relationship between quality of life and sociodemographic variables and analyze the impacts in the different domains that influence it. The motivation for carrying out this research is justified by the importance of quality of life in organizations, it is crucial that organizations know how their work team perceives their quality of life. Campus Vilhena perceive their quality of life, considering the physical, psychological, environment and social relationships domains. The instrument used to measure the quality of life of teachers was the WHOQOL-BREF. The instrument was applied using a Google Forms form. Data were collected and organized in a Microsoft Office Excel 2019 spreadsheet to verify the means and analyzed using the Statistical Package for Social Sciences – SPSS, version 28 for Windows. Descriptive statistical analysis was applied to the results of the WHOQOL-BREF questionnaire and the level of statistical significance adopted for this study was 5% (P≤0.05). The research included the participation of 44 questionnaires answered by the professors of the organization studied, which corresponds to 60.3% of the teaching population present at the IFRO-Campus Vilhena, with the majority of the respondents being male. The analysis of the instrument's internal consistency was tested using Cronbach's Alpha, and the results indicated very good or excellent consistency (0.92). On a scale from 1 to 5, the general average of Quality of Life of the teachers was 3.75 and considering that all domains had an average above 3.00, it indicates that the IFRO-Campus Vilhena has a Quality of Life tending towards satisfaction.
Esta pesquisa buscou investigar e avaliar como está a auto-percepção de Qualidade de Vida dos docentes do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia – Campus Vilhena, buscando explorar a relação entre a qualidade de vida e as variavéis sociodemográficas e analisar os impactos nos diferentes domínios que a influenciam. A motivação para a realização desta pesquisa justifica-se pela importância da qualidade de vida nas organizações, sendo crucial que as organizações conheçam como sua equipe de trabalho percebe sua qualidade de vida, diante disso o problema levantado nesta pesquisa é como os docentes do IFRO-Campus Vilhena percebem sua qualidade de vida, considerando os domínios físico, psicológico, meio ambiente e relações sociais. O instrumento utilizado para medir a Qualidade de Vida dos docentes foi o WHOQOL-BREF. O instrumento foi aplicado utilizando um formulário do Google Forms. Os dados foram coletados e organizados em uma planilha Microsoft Office Excel 2019, para verificação das médias e analisados por meio do programa estatístico Statistical Package for the Social Sciences – SPSS, versão 28 para Windows. A análise estatística descritiva foi aplicada para os resultados do questionário WHOQOL-BREF e o nível de significância estatística adotado para este estudo foi de 5% (P≤0,05). A pesquisa contou com a participação de 44 questionários respondidos pelos docentes da organização estudada, o que corresponde a 60,3% da população docente presente no IFRO-Campus Vilhena, sendo a maioria dos respondentes do sexo masculino. A análise da consistência interna do instrumento foi testada pelo Alfa de Cronbach, sendo que os resultados indicaram consistência muito boa ou excelente (0,92). Numa escala de 1 a 5, a média geral de Qualidade de Vida dos docentes foi de 3,75 e considerando que todos os domínios apresentaram média superior a 3,00, indica que o IFRO-Campus Vilhena possui uma Qualidade de Vida tendente à satisfação.

Description

Keywords

Qualidade de vida Domínios Docente Saúde COVID19 Quality of Life Domains Faculty Health

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License