Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

O tempo da imagem: olhares cinematográficos sobre produções visuais na realização d'A Imagem por Vir

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
DM_LuisFerraz_2024.pdf5.21 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente ensaio propõe uma reflexão sobre os paralelismos entre cinema documental e cinema experimental, explora o conceito de Antropofagia Visual a partir do Manifesto Antropófago de Oswald de Andrade, a Reprodutibilidade falada por Walter Benjamin e a mesclagem entre ficção e a realidade apoiado na Minnesota Declaration de Werner Herzog. A segunda parte contempla abordagens de intermedialidade em Szél (Marcell Iványi, 1996) e de intertextualidade em Le Livre d’Image (Jean-Luc Godard, 2018), conceitos que são basilares para a pesquisa e investigação do filme A Imagem por Vir e na terceira parte são aprofundados os respectivos processos de criação fílmica.
The following essay proposes a meditation on the parallels between documentary and experimental cinema, explores the concept of Visual Anthropophagy based on Oswald de Andrade’s Anthropophagic Manifesto, the Reproduction spoken by Walter Benjamin and the blending between fiction and reality supported by the Minnesota Declaration by Werner Herzog. The second part includes approaches to intermediality in Szél (Marcell Iványi, 1996) and intertextuality in Le Livre d'Image (Jean-Luc Godard, 2018), concepts that arefundamental to the research of the film A Imagem por Vir. On the third part of the essay we explore in depth the film creation processes.

Description

Trabalho de projeto

Keywords

Documentário Experimental Antropofagia visual Reprodutibilidade Intertextualidade Intermedialidade Documentary Visual anthropophagy Reproduction Intertextuality Intermediality

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License