Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

A valorização da voz e da performance como ferramentas motivacionais de aprendizagem nas práticas educativas em Formação Musical

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
DM_Sara Costa_2018.pdf38.27 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Este projeto tem um duplo objetivo: o primeiro, está direcionado para o ensino básico de música e pretende verificar a utilização de canções como consolidação da matéria nas práticas educativas em Formação Musical; o segundo, tem como objeto o ensino secundário de música e visa investigar a utilização dos instrumentos musicais como fator motivacional nas práticas educativas nesta disciplina. Além destes dois focos, serão abordadas questões essenciais para o exercício da profissão docente, tais como, a observação, a planificação, a lecionação, a avaliação e a reflexão. Para perceber melhor o impacto da motivação no desempenho dos alunos, serão abordadas algumas das principais teorias da motivação, relacionando-as com a aprendizagem musical. Através de uma abordagem metodológica qualitativa, serão efetuadas entrevistas a docentes de Formação Musical, cruzando esta informação com os diários de bordo elaborados ao longo do ano letivo, com o intuito de refletir sobre estas práticas. Com a análise dos resultados tentamos perceber qual o nível da motivação dos alunos na participação nas aulas de Formação Musical. Será esperado um aumento, e, como consequência, um desempenho e evolução mais eficazes. Por último, serão apontadas algumas das estratégias que utilizaremos nas aulas de Formação Musical.
This project has a double aim: the first is directed for music teaching in basic school and it intends to verify the use of songs as subject consolidator at the educational practices of Ear Training and Music Theory; the second has as object the music teaching in high school and aims to investigate the use of musical instruments as motivational factor at the educational practices of this discipline. Besides these two issues, it will be addressed essential questions for the exercise of the teaching profession, such as the observation, planification, teaching, evaluation and reflection. To better understand the impact of motivation in the performance of the students, it will be addressed some of the main motivation theories, related them with the learning of music. Through a qualitative methodological approach, it well be done interviews to teachers of Ear Training and Music Theory, crossing this information with the field diary elaborate along the school year, with the intention of reflect about these practices. With the analysis of the results, we try to understand the level of motivation of the students in the participation in the classes of Ear Training. It will be expected an increase of this level and, as consequence, a better performance and more effective evolution are predictable too. Lastly, it will be pointed out some strategies that we will use in the Ear Training and Music Theory classes.

Description

Keywords

Formação musical Canções Instrumentos musicais Motivação Prática educativa supervisionada Ear training and music theory Songs Musical instruments Motivation Supervisived musical training

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação

CC License