Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.97 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O relatório que se segue apresenta um projeto desenvolvido com a
população idosa, do género feminino, com idades compreendidas entre os 78
e os 88 anos de idade. Este projeto denominado “Movimentando o corpo e a
mente: uma por todas e todas por uma” foi construído sob os pressupostos da
metodologia de investigação ação participativa, sendo consequentemente coconstruído
por todas as participantes.
As técnicas e os métodos escolhidos utilizaram-se com o intuito de produzir
conhecimento com as pessoas sobre a sua realidade, por forma a obter a
informação necessária para a planificação de um projeto centrado nos
princípios e pressupostos da educação e intervenção social. Dentro destas duas
grandes áreas, os temas basilares do projeto foram a educação de adultos e a
educação para a cidadania.
O desenho do projeto surgiu dos problemas e das necessidades identificadas
pelas idosas e, por sua vez, objetivos, estratégias e atividades foram delineadas
por forma a colmatá-los. Em termos gerais, o projeto concebeu-se para
produzir mudanças relativamente à participação das idosas em processos de
tomada de decisão sobre o Cantinho dos Avós e à valorização pessoal e grupal
das suas competências pessoais, sociais e grupais.
O projeto esteve em constante avaliação e reflexão o que permitiu, ao nível
dos seus resultados, identificar algumas mudanças de ao nível dos processos
de tomada de decisão das participantes no projeto.
This report presents a project developed with a group of elderly women with ages comprehended between 78 and 88 years old. This project, named “Movimentando o corpo e a mente: uma por todas e todas por uma”, was developed within the framework of the participatory action research methodology, thus being co-developed with all the participants. The techniques and methods were used with the intent of producing knowledge with the subjects of their reality, in order to obtain the necessary information to plan a project centered on the principles and purposes of the social education and intervention. Between this big areas the main themes of the project were adult education and the education for citizenship. The project design originated from the issues and needs identified by the group of women, with the creation of the objectives, strategies and activities planned to address them. In broad terms, the project was conceived to achieve a change in elderly woman participation in big decisions processes about Cantinho dos Avós and personal and group valuation about social, personal and groupal competences. The project was in constant evaluation which permitted, based on results, to identify some changes regarding the participants’ in decision making processes.
This report presents a project developed with a group of elderly women with ages comprehended between 78 and 88 years old. This project, named “Movimentando o corpo e a mente: uma por todas e todas por uma”, was developed within the framework of the participatory action research methodology, thus being co-developed with all the participants. The techniques and methods were used with the intent of producing knowledge with the subjects of their reality, in order to obtain the necessary information to plan a project centered on the principles and purposes of the social education and intervention. Between this big areas the main themes of the project were adult education and the education for citizenship. The project design originated from the issues and needs identified by the group of women, with the creation of the objectives, strategies and activities planned to address them. In broad terms, the project was conceived to achieve a change in elderly woman participation in big decisions processes about Cantinho dos Avós and personal and group valuation about social, personal and groupal competences. The project was in constant evaluation which permitted, based on results, to identify some changes regarding the participants’ in decision making processes.
Description
Keywords
Idoso Educação Cidadania Participação Elderly Education Citizenship Participation
Citation
Publisher
Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação