Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

A importância do pensamento rítmico na improvisação jazzística

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Manuel_Marques_MEM_2017 .pdf17.68 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente trabalho consiste na elaboração de um relatório de estágio realizado no âmbito da Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionada do Mestrado em Ensino da Música da ESMAE. Este documento foca-se na descrição da minha prática educativa enquanto estagiário na Art’J – Escola Profissional de Artes Performativas da Jobra durante o ano letivo 2016-2017, contém as descrições e reflexões sobre as aulas observadas e sobre práticas educativas supervisionadas a alunos do curso profissional de instrumentista de jazz. No presente documento é realizado também um projeto de investigação no âmbito da Unidade Curricular de Seminário de Investigação em Ensino da Música. O objeto de estudo desta investigação aborda práticas pedagógicas para o ensino da improvisação que visam destacar a importância do pensamento rítmico na construção de uma improvisação jazzística, expondo alguns aspetos melódico-rítmicos considerados ferramentas relevantes para o ensino do jazz. Os resultados obtidos neste estudo, apontam para a pertinência do pensamento rítmico na construção de uma improvisação coerente.
The present study consists in preparing an internship report carried out in the context of the curricular unit of Supervised Teaching Practice of the Master's degree in the Teaching of Music from ESMAE. This document focuses on the description of my educational practice while trainee at Art'J – Escola Profissional de Artes Perfomativas da Jobra, during the school year 2016 -2017, setting out the descriptions and reflections on the observed classes and on supervised educational practices of students of jazz instrumentalist professional course. In the present document it is also accomplished an investigation project in the context of the curricular unit of the Research Seminar in teaching of Music. The object of study of this investigation approaches pedagogical practices for the teaching of improvisation which aim to highlight the importance of the rhythmic thinking in the construction of a jazzy improvisation, stating some melodic-rhythmic aspects considered as relevant tools for the teaching of the jazz. The results obtained in this study point towards the pertinence of the rhythmic thinking in the construction of a coherent improvisation.

Description

Keywords

Análise Improvisação Jazz Práticas pedagógicas Planificação Observação Ritmo Analysis Jazz improvisation Educational practice Lessons planning Observation Rhythm

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License