Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Contributions of neuromarketing to design
    Publication . Costa-Lobo, C.; Pinto, Agostinho Sousa; Silva, Bruno
    The reported study aims to assign different perspectives for reflection; to consider how neuromarketing can assist in understanding consumer behavior, intending to investigate the best way to develop products and improve communication through neuroscience. The systematic literature review referred here applies as a scientific method of research and analysis in a specific area of science. Following the PRISMA guidelines (2009), the research was carried out in March and April 2020, in seven electronic databases for the inclusion of quantitative, qualitative, or mixed studies published in Portuguese or English, master's or doctoral theses and research reports that focused in neuromarketing. One hundred and fifty studies were conducted, 20 of which, met the inclusion criteria. 1st filter: title, abstract, keywords and references; 2nd filter: introduction and conclusion of studies; 3rd filter: full reading of the studies (Liberati et al., 2009).
  • Adaptação de Laboratórios Remotos a Cenários de Ensino: Casos de Estudo com VISIR e RemotElectLab
    Publication . Fidalgo, André V.; Alves, Gustavo R.; Marques, Maria A.; Viegas, Maria C.; Costa-Lobo, Maria C.; Hernández-Jayo, Unai; García-Zubía, Javier; Gustavsson, Ingvar; Alves, Gustavo; Fidalgo, André; Marques, Maria Arcelina; Viegas, Clara; Costa Lobo, Cristina; Garcia-Zubia, Javier
    Os laboratórios remotos são uma ferramenta tecnológica e pedagógica com uso crescente em todos os níveis de educação, e sua utilização generalizada é uma parte importante do seu próprio aperfeiçoamento e evolução. Este artigo descreve vários problemas encontrados em aulas laboratoriais, em cursos de ensino superior, na utilização de laboratórios remotos baseados em sistemas PXI, utilizando o sistema VISIR ou uma solução alternativa. São identificados e explicados três problemas que foram relatados por professores que deram apoio aos estudantes na utilização dos laboratórios remotos. O primeiro problema prende-se com a necessidade de permitir aos alunos selecionar a localização específica onde um amperímetro deve ser inserido nos circuitos elétricos, mesmo que incorreta, replicando as dificuldades do mundo real. O segundo é causado por falhas de sincronismo quando são necessárias várias medições em intervalos curtos, como no ciclo de descarga de um condensador. E o último problema é provocado pelo uso de um multímetro em modo DC na leitura de grandezas em CA, um procedimento que colide com as definições do equipamento. Todos os cenários são apresentados e discutidos, incluindo a solução encontrada para cada caso. A conclusão que se retira do trabalho descrito é que a área de laboratórios remotos é um campo em expansão, onde a sua utilização prática permite o aperfeiçoamento e a evolução das soluções disponíveis, exigindo uma cooperação e partilha de informação entre todos os intervenientes, i.e. investigadores, professores e alunos.
  • Developing undergraduate projects in multinational teams to enhance employability
    Publication . Escudeiro, Nuno; Escudeiro, Paula; Barata, Ana; Costa-Lobo, C; Duarte, Marina; Costa, António
    Our society is experiencing sudden changes in work organization in part due to the growing ease with which people can collaborate. Many successful cases of peer-to-peer models of organization arise and assume leading positions in world economy replacing, in many cases, the traditional hierarchical organization. People are evolving and interacting within heterogeneous teams composed by members from many different cultural groups and with distinct skills and backgrounds. Modern economy requires engineers to excel in collaborative and communication skills at an international setting. However, these competences are not usually addressed in most engineering curricula. We believe that in such a demanding and culturally diverse environment as the labour market is today, it is essential to promote team work and communication skills at an international and intercultural level. In the Multinational Undergraduate Team Work course, MUTW, students develop their capstone project as members of an international team while working at their home institutions. MUTW projects are to be developed by teams of final-year-undergraduate students from a multinational group of higher education institutions working to solve some engineering problem. Team members are geographically spread to assure heterogeneous teams and to promote international cooperation. This paradigm can be applied in any project/internship course unit. The results from the first edition are very encouraging supporting our initial hypothesis that MUTW significantly promotes students soft skills without requiring any change to prior degree curricula.